27 oktober 2016

Bloggers de nieuwe sandwichmannen?

Gisteren was er bij UBA (wat staat voor de Unie van Belgische Advertisers) een expert community meeting rond het thema "Influencers & Ambassadors: de meerwaarde van bloggers". Twee blogsters kwamen hun inzichten op het domein van bloggers en influencers delen: Vanessa Gohy, blogster en consultant en Anne Cornut, gekend van de blog Mama van vijf.

Vanessa Gohy ondersteunt bedrijven die op zoek gaan naar bloggers en blogsters die open staan voor samenwerking met bedrijven. Volgens haar eigen onderzoek zijn Franstalige bloggers voor 89% vrouwelijk en zijn ze actief (in dalende volgorde) culinair/gastronomie, lifestyle, beauty, persoonlijk (life-blogs) en cultuur.


Vanessa Gohy schat het aantal actieve Fr/En blogs in België op 200.
 

Bloggers die al meer dan 5 jaar actief zijn, worden blijkbaar in de bloggerswereld waarin Vanessa Gohy vertoeft dinosauriërs genoemd. Overigens is zij zelf al 7 jaar actief als blogster ...

Anne Cornut is ook al enkele jaren bezig als blogster, een nevenactiviteit naast haar voltijdse job. Deze nevenactiviteit vraagt haar zo'n 20 uren per week. Anne staat open voor samenwerkingen met bedrijven, en vermeldt dit telkens ook onder de berichten waarvoor ze betaald wordt. De evolutie die Anne Cornut schetste van het Belgische bloglandschap was het volgende.




Natuurlijk klopt dit overzicht niet. De eerste blogs ontstonden naar het einde van de jaren 1990, natuurlijk in de Verenigde Staten. Blogger.com, de blogdienst die nu eigendom is van Google, zag het licht in 1999. Reeds voor 1 januari 2000 waren er al blogs door Belgen. Verschillende blogs zijn verloren gegaan. De Nukleos blog bestaat niet meer op de oorspronkelijke locatie, maar is overgebracht naar Wordpress: nukleos.wordpress.com. Het oudste bericht werd oorspronkelijk gepubliceerd op 23 december 1999. (Zie ook deze blogpost bij LVB.net.) Ook Michel Vuijlsteke was er vroeg bij, gisteren reageerde hij op zijn blog op de (onvolledige) evolutie van het bloglandschap.

Dit blog is overigens ontstaan in september 200, dit was het eerste bericht: bvlg.blogspot.be/2005/09/hello-world.html

Voor zover ik mij herinner hadden de bloggers van het eerste uur (begin van de jaren 2000) helemaal geen commerciële bijbedoelingen. Het kwam bij de bloggers van het eerste uur helemaal niet op om zelf naar bedrijven en merken te stappen met de vraag wat zij aan te bieden hebben aan bloggers. Vanaf 2006 waren er al pogingen van reclamebureau's om gebruik te maken van bloggers (wie herinnert zich nog de Fanta Mango lancering?).


Ondertussen zijn er dus een heleboel bloggers (naar verluidt voornamelijk vrouwen) die de laatste jaren gestart zijn met een blog. De bedoelingen zijn voor sommigen duidelijk om er iets aan over te houden, gratis producten, uitnodigingen voor events, tot vergoedingen voor gepubliceerde berichten. Enkele bloggers werken zelfs met een mediakit, een document dat onder meer de opzet van de blog, het bereikte publiek, de "kijkcijfers" en ook de gewenste tarieven beschrijft.


Vanessa Gohy gaat zelfs zover dat er voor de samenwerkingen met bloggers waarbij zij betrokken is contracten afgesloten worden waarin alle afspraken formeel vastgelegd worden. Anne Cornut werkt ook samen met bedrijven die instaan voor het influencer management, als partijen die bedrijven helpen op zoek te gaan naar bloggers/influencers en de samenwerkingsformules uitwerken. Volgens beide blogsters loopt België op dit gebied nog sterk achter, zowel op Nederland als op Frankrijk. Daar wordt er meer beroep gedaan op bloggers/blogsters en daar zijn de vergoedingen overigens hoger ...

Is dit een spijtige evolutie? Voor de bloggers van het eerste uur vermoedelijk wel. Voor de huidige generatie bloggers duidelijk niet. Het argument is dat het niet meer dan correct is dat goed werk een vergoeding met zich mee brengt. Communicatieadviseurs raden bedrijven aan om aan story telling te doen naar hun publiek, door aan de hand van verhalen hun producten, diensten, imago, ... voor te stellen. Een bijkomende trend is dat bedrijven hun eigen medewerkers proberen te overtuigen om ook boodschappen over hun werkgever te verspreiden - de medewerkers worden ambassadeurs voor het bedrijf. De volgende stap is externe personen ook de rol van ambassadeur te laten opnemen. Je moet als bedrijf er wel op letten dat de verhalen die de blogger zouden vertellen in lijn liggen van de eigen verhalen. Bloggers die ingaan op alle aanbiedingen of die alle blogevents afschuimen zijn misschien niet ideaal. Er blijft voor de lezers (lezeressen?) van de blogs potentieel een probleem van geloofwaardigheid. Mogen negatieve ervaringen met producten of diensten ook aan bod komen in het kader van het samenwerkingscontract? Zijn besprekingen van restaurants of uitjes die steevast positief zijn (want aangeboden ...) geloofwaardig? De restaurantbesprekingen in "klassieke" media (bv in de weekendbijlages van de kranten) wijzen wel vaak op mindere punten en lijken mij wel een eerlijk beeld te geven. Of ze zelf betaald hebben voor hun maaltijd of consumaties staat er meestal niet bij. Op reviewsites (bv. Tripadvisor) vind je trouwens zowel positieve als negatieve reviews.

Het is knap dat verschillende personen een mooi extra inkomen hebben weten op te bouwen dankzij hun blog. Vaak hangt dit samen met andere initiatieven, zoals een boek, een webshop, consultancy, presentaties, ... Hopelijk voor deze betrokkenen is dit extra inkomen duurzaam. Door ondoordacht samenwerkingen aan te gaan (lees gesponsorde blogberichten publiceren) riskeren ze zichzelf te devalueren en het fenomeen bloggen uiteindelijk in een negatief daglicht te stellen. Het zou toch spijtig zijn dat het beeld ontstaat dat de huidige bloggers niet meer zijn dan een digitale variant van de sandwichman.

Aan de andere kant heb ik de indruk dat sommigen neerbuigend neerkijken op personen die zonder commerciële bedoelingen een blog onderhouden. De manier waarop deze auteurs belangeloos berichten delen verdient evenzeer respect.

1 opmerking:

yab zei


Ha, mijn eerste blogbericht dateert ook van 20005!

Een reactie posten