12 januari 2016

1 jaar Twitter Bel200

Het eerste bericht over de Twitter Bel200 verscheen op dit blog pas in februari 2015. Maar omdat ik info over de followers van de 200 Twitter accounts al voor vroeger kon recupereren, kan ik al een eerste jaaroverzicht maken. Gisteren kon u hier nog de analyse lezen over de evolutie van de Twitter Bel200 in december 2015.

De globale stijging van de Twitter Bel200 followers van 1/1/2015 tot 1/1/2016 bedroeg 32%. De grafiek hieronder geeft de evolutie per categorie. Er is één categorie die er op achteruitgegaan is, de "Social Media Incrowd". De reden hiervoor is de grote kuis die Cain Ransbottyn gedaan heeft. Hij is het jaar 2015 gestart met 86.137 followers, en een jaar later bleven er nog 21.475 over, een daling met 75! De best presterende categorie van de Twitter Bel200 is de categorie "CEO's". Marc Coucke wist zijn aantal followers te verdubbelen. De grootste individuele stijging was voor Studio Brussel, waar de Twitter-account nieuwe 80.301 followers wist te bekomen.

De globale stijging van de Twitter Bel200 Bedrijven followers van 1/1/2015 tot 1/1/2016 bedroeg 37%. De grafiek hieronder geeft de evolutie per categorie. De sterkste toename van het aantal followers per categorie is voor de categorie "Beursgenoteerd". AB InBev News slaagde er in 17.833 nieuwe followers aan te trekken, of een indrukwekkende stijging van 762%. De categorie "Food & Drinks" deed het ook prima, met een globale toename van het aantal followers met 81%. Enkele bedrijven (Coca Cola Belgium en Alpro) hebben het aantal followers van hun stevig weten op te drijven, ongetwijfeld dankzij het inzetten van advertenties. De minst grote toename van followers was het afgelopen jaar voor de categorieën "Agencies" en "Huishoudelektro", telkens met "maar" +12%.


De globale stijging van de Twitter Bel200 Non-Profit followers van 1/1/2015 tot 1/1/2016 bedroeg 37%. De grafiek hieronder geeft de evolutie per categorie. De sterkste toename van het aantal followers per categorie is voor de categorie "Openbaar Vervoer en Mobiliteit" met 57%, op de voet gevolgd door de categorie "Steden en Gemeenten" met 56%. De Brusselse Openbaar Vervoersmaatschappij MIVB deed het prima met een toename van 10.334 followers of +151%. De Vlaamse Vervoersmaatschappij De Lijn deed het in absolute termen nog beter met een toename van 14.450 followers, maar dit is "slechts" 68%. Bij de "Steden en Gemeenten" doen Stad Antwerpen (toename van 18.470 followers of +72%) en Stad Gent (toename van 11.883 followers of +64%) het prima.


De globale evolutie van het aantal followers voor de drie groepen van Twitter-accounts is telkens meer dan 30%. Dit is een duidelijk teken dat de activiteit in het Belgische Twitter-gebeuren nog steeds toeneemt. In welke mate hoe dit kan vertaald worden naar de toename van het aantal Belgische Twitter-accounts is spijtig genoeg niet duidelijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten