Voor personen die op zoek zijn naar een nieuwe job die met social media te maken heeft, is er goed nieuws. Er zijn net als de afgelopen maand een heleboel resultaten voor "social media" op 6 jobsites (VDAB, Monster, Jobat, Stepstone, Vacature en LinkedIn). Voor de zoektermen "online marketing", "digital marketing" en "seo" zijn er eveneens een heleboel resultaten, weliswaar minder dan voor "social media".
Het is nu al een jaar dat ik het aantal zoekresultaten elke maand opvolg. Initieel was er enkel de zoekterm "social media". De evolutie is veelzeggend. Voor de 6 jobsites is er telkens een sterke toename van het aantal zoekrsultaten voor "social media", van +24% bij Monster tot +104% bij Jobat. VDAB, de site met het meeste aantal zoekresultaten, toonde een stijging van 53%. In januari 2015 waren er nog geen zoekresultaten voor LinkedIn.
De onderstaande grafiek geeft de evolutie van het aantal zoekresultaten op de 6 jobsites voor de verschillende zoektermen "social media", "online marketing", "digital marketing" en "seo". Voor "social media" zijn er gegevens voor 12 maanden, voor de drie andere zoektermen ben ik pas in maart 2015 gestart. De toename van het aantal zoekresultaten bij LinkedIn valt op en dit
voor de vier zoektermen. Zonder LinkedIn zou er eerder sprake zijn van
een stabilisatie of een lichte daling de afgelopen maanden (bij "digital
marketing" en "seo").
Door de gegevens per site te tonen, bekomen we nog een andere kijk op de zaak.Voor LinkedIn is er sprake een duidelijke stijging, en dit voor alle zoektermen. LinkedIn heeft voor drie van de vier zoektermen al meer zoekresultaten dan de VDAB-site. De evolutie van de het aantal zoekresultaten van maart 2015 tot januari 2016 is bij de VDAB slechts lichtjes gestegen (voor "social media") of lichtjes gedaald (de andere zoektermen). De overige jobsites tonen een gelijkaardige trend - beperkte stijging of lichte daling.
Van de opgevolgde termen levert "social media" nog steeds het grootste aantal zoekresultaten op. Ten opzichte van het aantal zoekresultaten van een jaar terug is zelfs sprake van een aanzienlijke stijging. Zou dit ook in 2016 nog het geval zijn, zou social media nog steeds in de lift zitten in 2016?
Door op de afbeelding te klikken kan je telkens een grotere versie bekijken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten