22 september 2016

Twitter Bel200

Omdat Twitter geen info verstrekte over het aantal accounts in België, heb ik in februari 2015 de Twitter Bel200 gelanceerd. De Twitter Bel200 is een lijst van 200 Twitter-accounts, telkens 10 accounts in 20 categorieën (van leden van de regering over politiezones en cultuurhuizen tot een selectie van de social media incrowd). De mate waarin het aantal followers van deze 200 accounts evolueren zou een indicatie kunnen zijn van de activiteitsgraad van Twitter in België. De volledige lijst van de Twitter Bel 200 kan u raadplegen op Twitter : twitter.com/BVLG/lists/twitter-bel200/members


De toename van het aantal followers van de Twitter Bel200-accounts is in augustus 2016 opnieuw gedaald ten opzichte van de maand daarvoor, 1,3% in augustus ten opzichte van 1,4% in juni. Van juni 2015 tot februari 2016 schommelde de maandelijkse toename rond de 2% per maand. In november 2015 vonden de aanslagen in Parijs plaats, in maart 2016 was Brussel spijtig genoeg de locatie waar er terreuraanslagen waren. In beide maanden was er sterkere stijging van de Twitter Bel200 (3,1%). Nu al vier maanden na elkaar is er een daling.

De categorie met de grootste absolute toename in augustus 2016 was opnieuw "Radio en TV", gevolgd door "Kranten en Tijdschriften", waarbij de toename telkens iets minder was dan in juli. De grootste procentuele toename was voor "Voetbalploegen" (+2,8%), gevolgd door "Federale Regering" (+d2,3%). De minst sterk groeiende categorie is deze maand niet de categorie "Social Media Incrowd" (+0,4%), maar wel de categorie "Q en Joe FM". De account met de grootste toename was net als vorige maand @Vannieuwkerke (VRT sportjournalist Karl Vannieuwkerke), de account kende in augustus netto 6.324 extra followers.

De Twitter Bel200 non-profit bestaat uit 200 Twitter-accounts van non-profit organisaties. De volledige lijst kan u raadplegen op Twitter : twitter.com/BVLG/lists/twitter-bel200-non-profit/members

De globale toename van het aantal followers van de 200 Twitter-accounts van non-profit organisaties bedroeg in augustus 2016 1,8%, wat lager is dan de toename van 2,2% in juli 2016. Net als voor de globale categorie is er al meerdere maanden na elkaar een daling.

De sterkst groeiende categorie in augustus 2016 was "Openbaar Vervoer en Mobiliteit", zowel in absolute aantal als relatief bekeken (toename van 4,0%, in juli was het nog 4,9%). De categorie "Jeugdhuizen" lijkt een abonnement op de laatste plaats te hebben, in augustus 2016 was er sprake van een status quo. De sterkte individuele groeier is net als vorige maand de Twitter-account @STIBMIVB met een netto toename van 4.520 followers (of +9,2%).


De Twitter Bel200 bedrijven bestaat uit 200 Twitter-accounts van bedrijven. De volledige lijst kan u raadplegen op Twitter : twitter.com/BVLG/lists/twitter-bel200-bedrijven/members

In augustus 2016 bedroeg de toename van het aantal followers van de 200 Twitter-accounts van bedrijven 1,0%, ten opzichte van 1,5% in juli 2016. Ook hier is er sprake van een dalende trend, met enkele uitschieters zoals bijvoorbeeld in juli 2016 (de maand waarin Tomorowland plaats vond) of in maart 2016 (de terreuraanslagen te Brussel).

De categorie met de grootste procentuele toename van het aantal followers in augustus 2016 was "Beursgenoteerd" (+1,5%). De categorie met de minst sterke toename van het aantal followers was "Food & Drinks" met slechts 0,1%. De grootste individuele toename was (net als de vorige maanden overigens) voor @Tomorrowland - de account van het festival dat in juli plaats vond, met netto 13.151 extra followers in augustus 2016 (+0,6%) - wel heel wat minder in juli 2016 toen er 37.284 extra followers waren.


De toename van het aantal followers van de drie groepen van telkens 200 Twitter-accounts is in augustus 2016 lager dan het niveau van de maanden darvoor. Tijdens crisismomenten - zoals de gebeurtenissen in Parijs in november 2015 of in Brussel in maart 2016 - lijkt Twitter een belangrijke rol te spelen, wat met zich meebrengt dat het aantal followers dan sterker stijgt. In "gewone" maanden lijkt de toename van het aantal followers eerder terug te vallen. Globaal gesproken slaagt Twitter er volgens recente berichten amper in om nieuwe gebruikers aan te trekken. Vermoedelijk is dit ook het geval voor België.

Uit al deze cijfers is niet uit te maken of de toename van het aantal followers van de 3 groepen van 200 accounts te maken heeft met nieuwe Twitter-gebruikers of bestaande Twitter-gebruikers die de weg naar de opgevolgde accounts gevonden hebben.

Eerder deze week kon u kennis maken met de top 10 van Belgische politici op Twitter. De rangschikking wordt aangevoerd door @eliodirupo die nog steeds een ruime voorsprong heeft op @charlesmichel. Meer info in dit bericht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten