Als je verschillende maanden na elkaar dezelfde gegevens opvraagt, kan je soms trends vaststellen. Op enkele belangrijkste jobsites ga ik nu al sinds maart 2015 na hoeveel resultaten er zijn voor zoekopdrachten naar "social media".
Het goede nieuws voor personen die een nieuwe "social media" uitdaging zoeken, is dat het aantal zoekresultaten voor "social media" op de 6 opgevolgde jobsites omhoog gegaan is ten opzichte van vorige maand. Het aantal zoekresultaten op LinkedIn voor "social media" is nog nooit zo hoog geweest (maar liefst 745 resultaten). Bij Vacature.com blijft het aantal "social media" zoekresultaten uiterst beperkt, deze maand slechts 21 - evenveel als vorige maand. Je kan je wel afvragen of deze jobsite nog relevant is, als je merkt dat de overige jobsites al verschillende maanden na elkaar systematisch voor alle opgevolgde zoektermen meer resultaten opleveren.
De gestapelde vlakken op de onderstaande grafieken geven het aantal zoekresultaten voor de zoekopdrachten "social media", "online marketing", "digital marketing" en "seo" voor de afgelopen maanden op de verschillende jobsites. Het is best mogelijk dat sommige vacatures op meerdere sites gepubliceerd worden, zodat de totale som van de zoekresultaten een overschatting van het effectief aantal vacatures zou kunnen zijn.
Personen die op zoek zijn naar een nieuwe functie in het "social media" domein, hebben nog steeds meer mogelijkheden dan personen die zoeken naar "online marketing", "digital marketing" of "seo" (wat staat voor search engine optimisation). De trends voor de vier opgevolgde zoektermen lijken omhoog te gaan, wat vooral te wijten is aan de stijging van het aantal zoekresultaten bij LinkedIn. Bij de overige jobsites lijkt het aantal zoekresultaten voor "digital marketing" lichtjes terug te lopen.
Hieronder kan u kennis maken met het overzicht van het aantal zoekresultaten voor de zes jobsites voor de afgelopen maanden voor de verschillende zoektermen "social media", "online marketing", "digital marketing" en "seo".
Het beeld van LinkedIn toont na de daling in november een stijging, en dit voor alle zoektermen. Als het aantal zoekresultaten bij LinkedIn in dezelfde mate blijft toenemen, zal het de VDAB-site binnenkort de loef afsteken. Het aantal zoekresultaten voor alle zoektermen is bij de VDAB slechts lichtjes gestegen. De overige jobsites tonen eveneens een beperkte stijging.
Van de opgevolgde termen levert "social media" nog steeds het grootste aantal zoekresultaten op en dit aantal is bovendien nog aanzienlijk gestegen ten opzichte van vorige maand. Zit social media nog steeds in de lift?
Door op de afbeelding te klikken kan je telkens een grotere versie bekijken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten