De Twitter Bel200 is een lijst van 200 Twitter-accounts, telkens 10 accounts in 20 categorieën (van leden van de regering over politiezones en cultuurhuizen tot een selectie van de social media incrowd). De volledige lijst kan u raadplegen op Twitter : twitter.com/BVLG/lists/twitter-bel200/members
Van bij de start (november 2014) tot augustus 2015 was de trend dalend. Elke maand was er nog steeds een toename van het aantal followers van de 200 Twitter-accounts, maar deze toename was elke maand een beetje kleiner. Vanaf september 2015 is er opnieuw sprake van een stijgende trend, elke maand komen er opnieuw meer followers bij. De toename in november 2015 was plots hoger dan de voorgaande maanden. De 200 Twitter-accounts kregen er in november 2015 gemiddeld 3,1% nieuwe followers bij, ten opzichte van 2,0% in oktober 2015.
De plots sterkere stijging zou wel eens kunnen te maken met de terreurdreiging van de afgelopen weken. De categorie "Federale Regering" kende de sterkste stijging (+6,9% en bijna 20.000 nieuwe followers), gevolgd door de categorie "Politie" (+5,4% want 2504 nieuwe followers). Ook de kranten en tijdschriften deden het niet onaanzienlijk met een stijging van 4,8% (een netto-toename meer dan 28.000 followers). De groei van de categorie CEO's (+4,9%) heeft dan weer niets te maken met de terreurdreiging.
De grootste individuele stijging is voor Charles Michel die 8.340 nieuwe followers wist te bekomen in november. De tweede grootste stijger is voor De Standaard, met een toename van 7544 nieuwe followers. De minst grote stijging is net als de afgelopen maanden voor de Social Media Incrowd (+0,5%). De startups/entrepreneurs doen het iets beter dan de social media incrowd met een stijging van 0,9%.
De Twitter Bel200 bedrijven bestaat uit 200 Twitter-accounts van bedrijven. De volledige lijst kan u raadplegen op Twitter : twitter.com/BVLG/lists/twitter-bel200-bedrijven/members Vermits bedrijven af en toe gebruik maken van advertenties om het aantal followers op te drijven, moet er opgepast worden met conclusies over de evolutie van de followers van deze 200 accounts. Van december 2014 tot en met oktober 2015 was er eerder sprake van een dalende trend - met enkele maanden ertussen waar de toename toch plots eventjes hoger was ten opzichte van de voorgaande maand. In november 2015 is er opnieuw een iets sterkere toename van het aantal followers van de 200 Twitter-accounts van bedrijven, een toename van 1,9% ten opzichte van een toename van 1,6% in oktober 2015. Of deze toename de start is van een positieve trend - zoals bij de globale lijst - of een tijdelijk fenomeen - zoals de voorbije maanden - zal duidelijk worden in de komende maanden.
De grootste toename per categorie is voor de beursgenoteerde bedrijven +8,1% (voornamelijk veroorzaakt door AB InBev News met een toename van 2289 followers), gevolgd door de categorie kranten en tijdschriften +4,8% (sterkste groeiers hier zijn De Standaard +7541 followers en HLN.be +6018 followers).
De Twitter Bel200 non-profit bestaat uit 200 Twitter-accounts van non-profit organisaties. De volledige lijst kan u raadplegen op Twitter : twitter.com/BVLG/lists/twitter-bel200-non-profit/members De globale toename van het aantal followers van de 200 Twitter-accounts van non-profit organisaties bedroeg in november 2015 3,5%. Van december 2014 tot juli 2015 was er een dalende trend, van juli 2015 tot en met november 2015 was er duidelijk sprake van een stijgende trend.
De sterkst groeiende categorie is "Openbaar vervoer en mobiliteit" (toename van 7,3% door iets meer dan 9000 nieuwe followers), gevolgd door de categorie "Politie" (toename van 5,4% door 2504 nieuwe followers) en nog gevolgd door de categorie "Federale Overheidsdiensten" (toename van 5,4% door 1422 nieuwe followers). De categorie met de kleinste stijging is "Jeugdhuizen", waar er slechts sprake is van een toename van 0,7%. De sterkte individuele groeier is de Twitter-account STIB-MIVB die een netto toename van 3.330 followers kende.
De globale lijst van 200 Twitter-accounts en de lijst van 200 non-profit Twitter-accounts tonen al enkele maanden dat de groei van het aantal followers aan het versnellen is. Dit zou een indicatie kunnen zijn dat het aantal gebruikers van Twitter in België ook zou toenemen? Zolang Twitter geen informatie vrijgeeft over het aantal Belgische accounts, moeten we het met deze observaties doen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten