Linkedin Answers
Linkedin heeft recent een nieuwe functionaliteit geopend : Linkedin Answers. Deze functionaliteit laat personen die geregistreerd zijn op Linkedin toe om vragen te stellen aan de Linkedin community, die ondertussen reeds meer dan 9 miljoen personen telt, waarvan meer dan 60.000 personen uit België. Linkedin is een online networking platform waar geregistreerde personen hun professionele gegevens kunnen bekend maken : opleiding, uitgeoefende functies werkgevers, interesses, ...
Enkele snapshots van de nieuwe functionaliteit.
Het startscherm van Linkedin Answers.
De open vragen voor de rubriek Blogging.
Een voorbeeld van een vraag in de rubriek Blogging, meer bepaald over Drupal.
Experten zijn personen die volgens de vraagstellers op vorige vragen een waardevol antwoord bijgedragen hebben. Dit zijn alvast de experten in de rubriek Blogging.
Zo kan je zelf een vraag stellen.
In het profiel van een persoon krijg je een tab met de vragen en antwoorden van de persoon. Het voorbeeld heeft betrekking op Thomas Power, oprichter van Ecademy, een ander social business network. Hij was geïnteresseerd wie welke social networks gebruikt en waarom. In sommige reacties werd er overigens met scherp geschoten op Ecademy.
Welke voordelen biedt deze nieuwe functionaliteit aan Linkedin zelf ? Mijn inschatting in drie puntjes.
- De klantenbinding wordt verhoogd, personen die actief vragen stellen en beantwoorden zullen het platform vaker bezoeken.
- Er komt meer content op Linkedin platform. In vergelijking met andere business online networking sites (Xing/OpenBC, Ecademy, Biztribe, Ryze) bood Linkedin immers het minste content aan.
- Het platform wordt aantrekkelijker voor gebruikers die nog meer info over de andere geregistreerde gebruikers kunnen inkijken, wat hopelijk leidt tot meer betalende gebruikers (zoals headhunters).
- Dit is extra kanaal om vragen te stellen of om opzoekingen te doen, binnen een specialiseerde community.
- Het biedt een opportuniteit om je eigen kennis en ervaringen wat meer in de kijker te zetten, wat hopelijk extra connecties en eventueel business opportuniteiten oplevert.
- Het biedt een opportuniteit om iemand beter te kunnen beoordelen.
- Spammers zullen iemand die een vraag stelt makkelijker opmerken.
- Het niveau van de huidige vragen varieert sterk.
- De kwaliteit van de antwoorden laat te wensen over, er zijn nogal wat antwoorden van personen die zichzelf zo graag voorstellen.
- RSS feeds toevoegen (per rubriek, per vraag) zou handig zijn.
- Een zoekmodule binnen Linkedin Answers ontbreekt.
- Het is zou handig zijn te kunnen reageren op antwoorden, zodat het een echt forum kan worden.
- Zat ik er op te wachten ?
Neen - Zal ik binnenkort hiervan gebruik maken ?
Kans is zeer klein. - Maak ik gebruik van gelijkaardige diensten zoals Google Answers, Yahoo Answers, Live QnA, ... ?
Eigenlijk ook niet
Technorati : Linkedin - Linkedin Answers
Ik ben ook niet meteen van plan om dit te gebruiken, maar zie er wel het nut van in. Een gevolg zal denk ik zijn dat sommigen een relatie met een 'hoog profiel' proberen te 'verdienen' door het beantwoorden van vragen. En anderzijds zullen vragen van mensen met weinig relaties waarschijnlijk minder populair zijn.
Heeft u ook een bedenking ?
<< Home