B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

17 januari 2008

Social networks in de Belgische blogosfeer

Onlangs riep nomineerde de krant De Standaard social networks nog uit tot het voor het product van het jaar 2007. Een social network is een netwerk van personen die onderling met elkaar verbonden zijn, vaak ondersteund door een website. Op Wikipedia is een zeer uitgebreide lijst van social networksites terug te vinden.

Ik heb reeds een tijdje terug een bericht gepubliceerd waarin ik naging hoe vaak social networks ter sprake kwamen in de Belgische blogosfeer. Met dit bericht wordt de onderzochte periode uitgebreid tot 5 maanden, van augustus 2007 tot en met december 2007.

Via de Blogoloog heb ik nagegaan hoe vaak er in België blogberichten gepubliceerd werden waarin één van de volgende elf social networks ter sprake kwamen : Ecademy, Facebook, Jaiku, Linkedin, Orkut, Plaxo, Pownce, Quechup, Spock, Twitter en Viadeo. Er zijn er natuurlijk nog een heleboel andere social netwerken (MySpace, Ning, Xing, MyBlogLog, Badoo, Bebo, Friendster, Netlog, ...).

Op 5 maanden tijd heeft de Blogoloog 1175 berichten van 380 verschillende blogs gedetecteerd waarin minstens één verwijzing voorkwam naar de onderzochte social networks.

Top drie
Facebook : 100 à 150 berichten per maand van telkens 60 tot 90 verschillende blogs.
De blogs waar Facebook het vaakst aan bod kwam zijn BVLG (dit blog), Cross The Breeze en Le blog de Vincent Battaglia.

Twitter : 50 à 90 berichten per maand van telkens 30 tot 50 verschillende blogs
De blogs waar Twitter het vaakst aan bod kwam zijn Twitter Facts, MarketingBlog.eu en BVLG (dit blog).

Linkedin : 20 à 50 berichten per maand van telkens 20 tot 40 verschillende blogs
De blogs waar Linkedin het vaakst aan bod kwam zijn BVLG (dit blog), My Online Dart Board en Pietel.

Het aantal berichten per dag voor deze drie social networks kan je op de grafiek hieronder bekijken.


De overige acht social networks kwamen elk veel minder ter sprake in de Belgische blogosfeer.

Plaxo : piek in november (16 berichten), naar aanleiding van de lancering van Plaxo Pulse
Pownce : piek in augustus (15 berichten), verwijzingen nadien sterk teruggevallen
Spock : twee pieken, één in augustus (11 berichten) en één in december (12 berichten), tussenin geen berichten
Orkut : piek in november (10 berichten), naar aanleiding van lancering van het Open Social initiatief dat zou gebaseerd worden op Orkut
Jaiku : piek in oktober (9 berichten), verwijzingen nadien sterk teruggevallen
Quechup : piek in augustus (8 berichten), naar aanleiding van een heleboel eerste ervaringen met onverwachte neveneffecten
Viadeo : piek in november (7 berichten), naar aanleiding van een persbericht over de lancering van Viadeo in België
Ecademy : occassioneel enkele berichten.

Conclusie
Social networks komen inderdaad aan bod in de conversaties in de blogosfeer. Maar is het niet aangewezen de blogosfeer op zich ook als een groot sociaal network te beschouwen ?

Technorati : - - - - - - - - - - - -

1 Bedenking(en) :
OpenID perspectief had op 17 januari, 2008 09:35, de volgende bedenking ...

Bruno, een kleine correctie: sociale netwerken waren genomineerd door de redactie van DS als product van 2007, samen met nog een aantal andere kandidaten. Maar uiteindelijk werd de iPhone door de lezers van de krant verkozen tot product van het jaar. Eigenlijk was het dus een verkiezing van hype van het jaar... :-)

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails