Facebook voor business
Facebook is hot, zo veel is duidelijk. In een recent onderzoekje gepubliceerd op dit blog blijkt Facebook het social network te zijn dat het vaakst ter sprake komt in de Belgische blogosfeer.
Facebook is in 2004 ontstaan als een site waar studenten informatie konden uitwisselen. Pas recent is de deur opengezet, zodat iedereen zich nu kan aanmelden. Facebook is op dit ogenblik nog een privé-initiatief met een 23-jarige CEO. Niettegenstaande gesprekken met de grote spelers hebben de initiatiefnemers van Facebook nog geen aandelen verkocht aan deze grote spelers (Google, Yahoo of Microsoft).
Facebook vraagt dat gebruikers hun profiel invullen. Daarnaast kunnen gebruikers ook (virtuele) relaties aangaan met andere personen, kunnen ze zich bij groepen aanmelden, kunnen ze boodschappen, foto's en bestanden uitwisselen. Bovendien kunnen gebruikers ook diverse applicaties in hun profiel opnemen. Deze applicaties - er zijn ondertussen reeds meer dan 5000 verschillende - laten telkens iets zien over de gebruikers van Facebook. Welke muziek beluisteren ze, wat vinden ze van films, welke boeken staan op hun boekenplank, welke berichten publiceren ze op Twitter, welke landen en steden hebben ze al bezocht, welke goede doelen steunen ze, welke virtuele cadeautjes wisselen ze uit met andere gebruikers, ...
Facebook is op dit ogenblik een gesloten wereld. Informatie die de gebruikers op Facebook toevoegen is enkel zichtbaar voor gebruikers op het platform zelf. De informatie wordt niet vrijgegeven voor de buitenwereld. Facebook wordt bijgevolg niet geïndexeerd door zoekmachines, wat bijvoorbeeld wel het geval is voor andere social networking platformen, zoals Linkedin.
Dit leidt mij tot de vraag : is Facebook, als social networking platform, interessant voor bedrijven ? Biedt Facebook toegevoegde waarde voor bedrijven ?
Mijn indruk is dat Facebook op dit ogenblik amper toegevoegde waarde biedt voor bedrijven.
Facebook laat toe dat individuen connecties met elkaar aangaan. Deze connecties worden aangegaan om persoonlijke redenen : een gebruiker wil Facebook-vriend zijn met een andere gebruiker omdat ze iets gemeenschappelijk hebben. Ze zijn of waren studiegenoot, ze zijn of waren collega's, ze hebben dezelfde interesses, ze waren beide aanwezig op dezelfde activiteit, …
Facebook-gebruikers gaan geen relaties aan met bedrijven of vertegenwoordigers van bedrijven. Welke personen willen er Facebook-vriend zijn met de werknemers van de supermarkt waar ze hun wekelijke inkopen doen, met de verkoper van de garage waar ze een nieuwe wagen besteld hebben, met hun bankbediende die hen een lening toegestaan heeft, met de helpdeskmedewerker van hun energieleverancier waarmee ze telefonisch contact hadden, met de uitbater van de bloemenwinkel waar ze een boeket bloemen gekocht hebben, met hun belastingscontroleur, met de uitbater van de website waar ze bestellingen plaatsen ?
In een business to business (B-B) situatie is het hebben van goede professionele relaties uitermate belangrijk. Indien twee personen uit verschillende bedrijven een professionele relatie hebben (bijvoorbeeld klant - leverancier of leverancier - prospect) kunnen ze nadien deze relatie ook in één of meerdere van de social networks opzetten. De Facebook-relatie zal dan het gevolg zijn van een professionele relatie in real life. De Facebook-relatie zal niet voorafgaan aan de professionele relatie. Het lijkt mij bovendien uitermate onwaarschijnlijk dat bedrijven op zoek gaan naar klanten louter en alleen in een social network als Facebook, net zo min als klanten daar leveranciers gaan zoeken. Om bedrijven en potentiële klanten met elkaar in contact te brengen bestaan er overigens andere platformen, bijvoorbeeld Bobex.
Er zijn misschien alsnog enkele mogelijkheden voor bedrijven, maar dan voor specifieke toepassingsgebieden en meestal in een afgebakende context.
Recrutering : voor kandidaat-werknemers kan naast de professionele info die hopelijk op Linkedin beschikbaar is nog bijkomende info gevonden worden in de Facebook-profielen.
Marketing : vermits Facebook-gebruikers eerder een niche-publiek vormen, kan Facebook misschien gebruikt worden voor het lanceren van virale campagnes, het platform laat eventueel toe nieuwe concepten bij dit niche-publiek uit te testen
Diensten : indien het bedrijf op internationale schaal diensten aan particuliere gebruikers wenst aan te bieden kunnen deze diensten in sommige omstandigheden eventueel ook aangeboden worden als een Facebook applicatie (maar er zijn al zo veel Facebook applicaties die niet of amper gebruikt worden zoals bekend gemaakt in dit bericht).
Indien er geen onderscheid is tussen het bedrijf en de werknemer (wat namelijk het geval is als je een zelfstandige ondernemer bent) verandert natuurlijk de context. Als zelfstandige ondernemer heb je immers alle belang bij jezelf zo goed mogelijk in de picture te zetten. Maar zelfs dan ben ik de mening toegedaan dat er andere social networks zijn die beter geschikt zijn om relaties op te bouwen met potentiële klanten en leveranciers (zoals Linkedin, Xing of Ecademy). Een blog opzetten behoort natuurlijk ook steeds tot de mogelijkheden ...
Een ander heikel punt voor bedrijven is de toegang tot de Facebook-site voor hun werknemers. Wat is de toegevoegde waarde voor een bedrijf dat een werknemer (tijdens de werkuren) zijn relaties met vrienden uitbouwt op Facebook ? Omdat een aantal bedrijven vinden dat het bedrijf hier geen enkel belang bij heeft en dat kostbare werktijd hierdoor zou verloren gaan, hebben deze bedrijven meestal besloten de toegang tot Facebook dan ook af te sluiten.
PS Indien je toch bedrijfsmatige toepassingen kent van Facebook, dan mag je dit steeds laten weten (via een bedenking hieronder bijvoorbeeld).
Technorati : Facebook
op heel kleine schaal: een selectie van mijn producten (www.cravate-d-anvers.com) is ook als 'gift' weg te geven via facebook. Je verspreidt op die manier de merknaam en geeft een beeld van de producten die ze mogen verwachten.
Heeft u ook een bedenking ?
<< Home