B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

10 februari 2008

Facebook - Your True Self

Je Facebook profiel kan een heleboel over je onthullen. Via de Your True Self toepassing kan je bijvoorbeeld te weten komen wat jouw politieke voorkeur wel eens zou kunnen zijn. Om het nog wat leuker te maken, is deze toepassing in staat om ook de politieke voorkeur van je Facebook vrienden te bepalen. De toepassing is blijkbaar in staat een heleboel informatie van je vrienden op te vragen. Neem maar een kijkje op het onderstaande plaatje. Info over de politieke voorkeuren van mijn Facebook vrienden heb ik wel onzichtbaar gemaakt.

De politieke hokjes zijn redelijk Amerikaans getint. Belgische initiatieven zoals NVA en Groen zal je er dan ook niet terugvinden.

Via Getwist en Gezeur.

Technorati : -

1 Bedenking(en) :
Anonymous Anoniem had op 11 februari, 2008 02:04, de volgende bedenking ...

Je quote:

"_te weten komen_ wat jouw politieke voorkeur wel eens zou kunnen zijn. Om het nog wat leuker te maken, is deze toepassing in staat om ook de politieke voorkeur van je Facebook vrienden te _bepalen_."

Die formulering is eigenlijk niet correct... Ik heb het zelf redelijk beknopt en dus misschien verwarrend geformuleerd, maar het komt dus hierop neer:

- _als_ je een politieke overtuiging hebt opgegeven, vergelijkt de tool je politieke overtuiging met die van je vrienden

- als je geen politieke overtuiging hebt opgegeven, raadt de tool je overtuiging door die van je vrienden uit te lezen (en van het "soort zoekt soort" uit te gaan...). De overtuiging van je vrienden wordt niet "bepaald" dus, maar gewoon uitgelezen.

Het punt van mijn posting was eigenlijk dat mensen zich niet bewust zijn van het feit dat dingen zoals politieke overtuiging gewoon kunnen uitgelezen worden door 3d party applicaties (die ik en jij dus kunnen schrijven) _die ze zelf niet geïnstalleerd hebben_.

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails