B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

06 april 2008

Internetverslaving

Daarstraks was internetverslaving één van de onderwerpen tijdens het televisieprogramma De Zevende Dag. Het onderwerp werd belicht door een gesprek met Marleen Finoulst, de hoofdredacteur van Bodytalk. Tijdens het gesprek vermeldde ze dat op de site bodytalk.be een checklist bevond waar de internetverslaving kon gemeten worden.

Het vinden van deze checklist op de opgegeven site (die overigens doorlinkt naar de knack website) was niet evident. Uiteindelijk vond ik dan toch een link naar een test van de Jellinek kliniek in Amsterdam.

Op basis van antwoorden op de volgende twintig vragen bekom je een oordeel over jouw antwoorden.

Hoe vaak ben je langer op het net dan je van plan was?
Hoe vaak verwaarloos je voorgenomen huishoudelijke karweitjes om maar langer op het net te kunnen zijn?
Hoe vaak kies je voor internet in plaats van uitgaan met anderen?
Hoe vaak kost internet je nachtrust?
Hoe vaak klagen anderen over de hoeveelheid tijd die je aan internet besteedt?
Hoe vaak lijdt je school of studie onder de hoeveelheid tijd die je aan internet besteedt?
Hoe vaak verdring je een vervelende gedachte door over internet te fantaseren?
Hoe vaak lijdt je werk onder de hoeveelheid tijd die je aan internet besteedt?
Hoe vaak jok je wanneer iemand je vraagt wat je op internet aan het doen bent?
Hoe vaak check je je e-mail terwijl je eigenlijk andere belangrijke dingen moet doen?
Hoe vaak merk je dat je al in gedachten met internet bezig bent, nog voordat je het net opgaat?
Hoe vaak ben je bang dat je leven zonder internet vervelend, leeg en onplezierig zal zijn?
Hoe vaak raak je geïrriteerd of begin je te snauwen wanneer iemand je stoort terwijl je op het net bent?
Hoe vaak ontstaan via internet relaties met andere gebruikers?
Hoe vaak fantaseer je over internet of denk je aan internet wanneer je off-line bent?
Hoe vaak zeg je “nou nog even dan” wanneer je op het net bent?
Hoe vaak mislukt je eventuele voornemen om de tijd die je op het net bent terug te brengen?
Hoe vaak jok je over de hoeveelheid tijd die je aan internet hebt besteed?
Hoe vaak geef je de voorkeur aan de spanning van internet boven een goed contact met je beste vrienden of partner?
Hoe vaak merk je dat depressieve of nerveuze gevoelens verdwijnen op het moment dat je op het net gaat?
Mijn resultaat viel gelukkig goed mee.


Je scoort 26 punten Je scoort daarmee minder dan 50 punten. Er is geen reden tot bezorgdheid.
Oef. Nu nog mijn mail checken, de twitterberichten die ik gemist heb inhalen, de bezoekersstatistieken van mijn blogs grondig uitpluizen, mijn blogfeeds lezen, de internetsites van de kranten doornemen, de social networking sites bezoeken, ...

Technorati :

1 Bedenking(en) :
Anonymous Anoniem had op 06 april, 2008 18:16, de volgende bedenking ...

42 punten en volgens hun systeem niets om me zorgen om te moeten maken. Ik moet wel toegeven dat sommige vragen erg confronterend zijn, en dus bijzonder interessant.

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails