B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

02 april 2008

Topless meetings

Topless meetings is een nieuwe term voor vergaderingen waar laptops, blackberries, iphones en overige mobieltjes geweerd worden. Volgens de Los Angeles Times zijn dergelijke topless meetings in Silicon Valley veel productiever. Communicatie tussen deelnemers aan vergaderingen verloopt beter indien er ironisch genoeg geen moderne communicatiemiddelen gebruikt worden.

Tijdens de voorbije Plugg conferentie en op Barcamp Gent viel het mij op hoe vaak aanwezigen daar ook tijdens presentaties hun laptop of hun mobieltje ijverig gebruikten. Vaak werd er via Twitter gereageerd op wat er tijdens de presentaties gezegd werd. Ik had vaak de indruk dat de aandacht voor de spreker en de eigenlijke presentatie door dit getokkel op rekentuigen aanzienlijk gedaald was.

3 Bedenking(en) :
Blogger Inferis had op 02 april, 2008 23:38, de volgende bedenking ...

Ik denk dat je de twee niet kan vergelijken. Presentatie volgen = consumeren, vergaderen = participeren. Twee heel verschillende dingen.

Op BarcampGhent was er inderdaad veel online verkeer tijdens de sessies. Dat de aandacht daardoor verslapt zal op één of andere manier wel zo zijn, maar ik denk dat een goeie presentatie de mensen kan geboeid houden, ondanks dat ze hun laptop/iPhone/whatever voor zich hebben.

In bepaalde gevallen denk ik zelfs dat laptops en dergelijke een meerwaarde kunnen hebben (bvb online dingen gaan opzoeken tijdens de presentatie, of bvb tijdens de ili.st presentatie op Barcamp kon je het geval al ineens uittesten - wat directe feedback in de sessie gaf).

Maar ik kan me voorstellen dat dat op vergaderingen eerder storend werkt dan opbouwend.

 
Blogger Unknown had op 03 april, 2008 21:28, de volgende bedenking ...

Ik ben met dat topless vergaderen toch al serieus "in affronten" gevallen.
Mijn relaas hier: houbi.com?p=238

 
Anonymous Anoniem had op 03 april, 2008 21:30, de volgende bedenking ...

Dat zal zeker zo geweest zijn. Al is het natuurlijk wel zo dat je bij minder interactieve presentaties zonder electronica ook verslapte aandacht krijgt. Het voordeel van het getwitter is dat de mensen minder bezig zijn met de prsesentatie maar meer met elkaar. En zo bevorderde twitter de offline gesprekken dat in de pauze's werd gehouden...
Een manier om de verslappende aandacht te vermijden is om van de presentatie een conversatie te maken. (Al dan niet digitaal). Wat leerrijk is voor iedereen.
In mijn workshop over de Talking stick heb ik geen enkele portable gezien. De mensen moesten dan ook zelf met elkaar praten.
En ivm Topless vergaderen, volledig voor. Ik wil geen vergaderingen meer met laptops. (En dat voor iemand die net een tablet gekocht heeft.)

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails