B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

08 juni 2012

Garmin

Iets meer dan twee jaar terug heb ik mij een Garmin nüvi 1490T aangeschaft, zie dit bericht. Onlangs heeft dit toestel de geest gegeven. Eigenlijk klopt dit niet volledig. Het toestel werkt in principe nog, de aansluiting van de voedingskabel achteraan is stukgegaan. De batterij is bijgevolg leeggelopen en kan niet meer opgeladen worden. Bijgevolg kan ik niet veel meer doen met het toestel.

In de winkel waar ik het toestel gekocht heb, heeft men het toestel nagekeken (inderdaad, men heeft daar nog een eigen hersteldienst). Er blijkt iets afgebroken te zijn, maar spijtig genoeg kunnen zij het niet herstellen, het vergt te fijne apparatuur waar zij niet over beschikken. Ik kan het toestel laten opsturen naar Garmin, maar Garmin rekent minstens 60 euro voor het opmaken van een bestek en zo'n 120 euro voor een herstelling. Zo'n herstelling kan naar verluidt meerdere weken duren. Het toestel is zoals reeds aangehaald meer dan 2 jaar oud, dus de garantie kan ik niet inroepen.

Het spijtige is dat een economische levensduur van maar iets meer dan 2 jaar eigenlijk veel te weinig is. Een nieuw toestel met vergelijkbare mogelijkheden (en onvermijdelijk een heleboel extra zaken) kost rond de 200 euro. Het lijkt mij bijgevolg niet zo zinvol het toestel te laten herstellen. Het goede nieuws is immers dat ik nog zo'n 40 euro krijg voor het defecte toestel. Wat Garmin er dan mee gaat doen is mij niet duidelijk. Zou het toestel dan toch nog opgelapt worden en tweedehands verkocht worden ? Hoe zou het dan zitten met de inbegrepen lifetime map update ? Deze kan ik alvast niet overdragen naar een nieuw Garmin toestel.

Het zwakke punt van mijn Garmin nüvi 1490T zat hem duidelijk in de aansluiting van de voeding. Bij mijn vorige GPS (een Garmin nüvi 300) was daar ook een probleem mee. Ik parkeer regelmatig in een publieke parking. Het is niet aangeraden op een dergelijke locatie een draagbare GPS zichtbaar in de wagen te laten. Het zou wel eens kunnen dat bij diefstal de verzekeringsfirma lastig doet over het zichtbaar aanwezig zijn in de wagen. Er zit dus niets anders op dan het toestel telkens weg te bergen (en de voedingskabel los te koppelen en nadien weer aan te koppelen).

Hopelijk gaat mijn nieuw toestel iets langer mee.

1 Bedenking(en) :
Anonymous Anoniem had op 11 juni, 2012 08:14, de volgende bedenking ...

Dat komt omdat de aansluiting aan het circuitbord en aan het omhulsel is vastgemaakt, en die 2 bewegen los van mekaar, niet alleen als je de kabel in- en uittrekt.

De enige oplossing zijn zachtere carrosserien voor mobiele aparatuur.

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails