B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

10 februari 2007

GPS op de trein

Wie heeft er al een draagbare GPS bestemd voor gebruik in een auto gebruikt tijdens een ritje met de trein ? Gisteren tijdens onze verplaatsing van Oud-Heverlee over Leuven naar Brussel hebben we dit eens uitgeprobeerd. Het was best grappig te zien hoe het toestel probeerde de locatie die bepaald werd via de satellieten te mappen op straten in de buurt van de spoorweg. Het kwam niet in het toestel op dat het zich wel eens op de spoorweg kon bevinden, een spoorweg die wel degelijk getekend was op de kaart.

Dankzij het toestel hebben we ontdekt dat de maximumsnelheid tussen Oud-Heverlee en Leuven 90 kilometer per uur bedroeg. Tussen Leuven en Schaarbeek was het zelfs 157 kilometer per uur. We hadden niet het gevoel dat de trein zich zo snel voortbewoog. Dat hebben we dan gisteren bijgeleerd ...

Technorati : - - -

7 Bedenking(en) :
Blogger Tom had op 10 februari, 2007 19:04, de volgende bedenking ...

"Het kwam niet in het toestel op dat het zich wel eens op de spoorweg kon bevinden, een spoorweg die wel degelijk getekend was op de kaart."

En het toestel staat eerder in de post dan aangeduid als "een draagbare GPS bestemd voor gebruik in een auto".

Moest ik met de auto in de buurt van een spoor rijden, en dat ding denkt dat ik op het spoor rij, dan zou het pas een vreselijk onnozel toestel zijn, niet?

 
Anonymous Anoniem had op 10 februari, 2007 19:22, de volgende bedenking ...

De meeste GPS-toestellen hebben een functie die voor het gebruiksgemak je positie steeds op de dichtstbijzijnde weg weergeven. Je kan deze zogenaamde "snap to road" functie meestal ook uitschakelen (vb. bij wandelingen door velden enz.).

Dat je GPS-ontvangst hebt op de trein duidt aan dat je een goede ontvanger hebt. In de gewone treinen zal het nog wel lukken, maar niet in de Thalys, omdat die ruiten veel dikker zijn.

 
Anonymous Anoniem had op 10 februari, 2007 19:50, de volgende bedenking ...

Ik heb het een tjid geleden ook geprobeerd tussen Luik en Leuven om de maximum snelheid op de hogesnelheidslijn L2 eens te meten, maar ik kreeg geen ontvangst, blijkbaar blokkeert het I11 rijtuig de signalen sterker dan verwacht.

Het is nog maar de vraag of de door jullie GPS weergegeven snelheden de werkelijke snelheden waren, of jullie snelheid die op de dichtstbijzijnde weg geprojecteerd werd....

Je mag steeds mijn GPS60Csx voor een weekje meehebben ;)

 
Anonymous Anoniem had op 10 februari, 2007 23:21, de volgende bedenking ...

We hebben met 't werk die test ook eens gedaan, maar dan met een GPS-ontvanger aangesloten op een laptop (waarop ook een GSM op aangesloten was om de signaalkwaliteit van de GSM-verbindingen langs de spoorlijn te mappen op locaties) tijdens een ritje Gent-Luik en terug, maar zagen toch wel hogere snelheden.

 
Blogger Bruno Peeters had op 11 februari, 2007 22:47, de volgende bedenking ...

@bart vl

De snap to road functie voor de Garmin Nuvi zie ik op het eerste zicht niet staan in de configuratieopties, een zoektocht via Google leverde ook niets bruikbaars op.

 
Blogger Bruno Peeters had op 11 februari, 2007 22:49, de volgende bedenking ...

@goya

Ik vermoed dat de berekening van de snelheid door de Garmin Nuvi losstaat van de mapping op gekende straten. Misschien kunnen we tijdens de BlogMeet binnenkort daar eens een discussie over opzetten ...

Nu nog een sponsor vinden die alle deelnemers een GPS wil geven ...

 
Blogger Bruno Peeters had op 11 februari, 2007 22:50, de volgende bedenking ...

@Maarten

Voorlopig ziet het er niet naar uit dat ik op korte termijn op stap ga met de Thalys of Eurostar. Als het toch zover komt, zal ik proberen aan te denken mijn navigatortje mee te nemen.

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails