Het Groot Verkiezingsdebat
Gisteren vond het Groot Verkiezingsdebat van de VRT plaats. Zeven partijen mogen het beste bovenhalen om te scoren bij de twijfelende kiezers. Het debat liet een heleboel persone niet onberoerd, wat bijvoorbeeld te merken was op Twitter. Twitter gebruikers hebben de gewoonte hashtags te gebruiken om aan te geven over welke onderwerp hun berichten handelen. Voor het Groot Verkiezingsdebat werden verschillende dergelijke hashtags gehanteerd, waaronder #gd10, #gd2010, #kies10 en #kies2010. #gd10 was veruit de meest gehanteerde hashtag : volgens Twitter Search hanteerden 346 verschillende Twitter gebruikers deze hashtag in 1226 verschillende Twitter berichten.
Ik heb de tweets van iets voor het debat (6 juni 20u) tot de dag nadien (7 juni 12u) opgezocht en in de tijd uitgezet. De onderstaande grafiek geeft het aantal tweets per 5 minuten. Tijdens het debat gaat het er hevig aan toe, het aantal tweets scheert hoge toppen. Opmerkelijk is dat het aantal tweets nog geruime tijd na het eigenlijke debat blijft komen.
Blijkbaar hebben meer dan 1 miljoen kijkers het debat gevolgd (bron). Van dit aanzienlijk aantal kijkers hebben er een eerder beperkt aantal (tot nu toe 565) een Twitter Poll ingevuld. Volgens deze Twitter Poll hebben Bart De Wever (N-VA) en Alexander De Croo (Open Vld) het blijkbaar het beste van af gebracht.
De berichtenpiek na het aflopen van het eigenlijke debat kan eenvoudig verklaard worden door het (trouwens goed gevonden) after-debat programma op canvas.
Met dergelijke programma's en live-tweet discussies merk je trouwens de nadelen van uitgesteld tv-kijken via digitale tv. Ik was 5min. uitgesteld aan het kijken en heb op een gegeven moment (debat dewinter en dedecker) even voortgespoeld, omdat de twitter-discussie anders totaal niet volgbaar was.
Heeft u ook een bedenking ?
<< Home