B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

07 november 2010

VRT DVB-T panne

Zaterdagavond (6 november 2010), iets na half zeven valt bij mij thuis de DVB-T ontvangst uit. Het probleem ligt duidelijk bij de uitzending van de VRT kanalen, de andere zenders die ik via DVB-T ontvang, meer bepaald Gunk TV en RTBF, blijven nog steeds doorkomen.

Eerste reactie : even afwachten, het komt misschien vrij snel wel goed.

Tweede reactie : ik zal het eens op Twitter zetten, misschien komt er reactie. In het Twitter bericht heb ik een aantal twitteraccounts van VRT medewerkers opgenomen, misschien helpt dat. Iets later bevestigt @cast42, een VRT medewerker die in Heverlee woont, dat ook bij hem DVB-T ontvangst weggevallen is.

Derde reactie : misschien is het wel interessant de VRT rechtstreeks iets te laten weten. Op de Klantendienstpagina staat de link naar "Meld hier een technische probleem". Dit leidt naar een formulier waar ik het probleem meldt. Ik krijg via email een automatische bevestiging van de probleemmelding. De boodschap "Wij streven ernaar uw bericht zo snel als mogelijk te beantwoorden." geeft natuurlijk geen enkele indicatie wanneer ik terug naar de VRT zenders kan kijken.

Vierde reactie : De VRT heeft een tijdje terug het zenderpark verkocht aan Norking. Het probleem zou wel eens bij hen kunnen zitten, wat @cast42 al suggereerde. Misschien moet ik een poging wagen Norking rechtstreeks iets laten weten. Op de site van Norking is het vrij eenvoudig een telefoonnummer te vinden. Maar er wordt niet opgenomen ...

Vijfde reactie : Dan toch maar een telefoontje naar het algemeen nummer van de VRT doen, je weet maar nooit. Het algemeen nummer van de VRT (02 741.31.11) heb ik gevonden op de contactpagina. Eerst kreeg ik een bandje waarin gemeld werd dat de kantoren gesloten zijn, waarna je door op "1" te drukken toch bij security terecht komt. De security-man begrijpt snel wat het probleem is. Hij beloofde contact op te nemen met de zendoverste.

Zaterdag om 20u15 het is probleem nog steeds niet opgelost, maar ik moet weg naar een feestje.

Zondag (7 november 2010) om 11u, probeer ik nogmaals of de DVB-T uitzending van VRT reeds opnieuw in de lucht is, maar helaas plattekaas.

Ik check even op Twitter of er nog andere personen de DVB-T panne gemeld hebben. @Poekie68 heeft net als ik geen ontvangst meer.

Op de Norking website is niets veranderd, ik vind er geen status pagina of meldingen van enige storingen. Norkring bellen heeft hetzelfde effect als de dag voordien, er wordt niet opgenomen.

Een volgende optie is de VRT nogmaals te bellen. Na een heel tijdje wachten krijg ik iemand aan de lijn. Deze persoon bevestigt dat de storing gekend is, ik ben niet de eerste om te bellen, verschillende personen hadden al gebeld. Er zou blijkbaar een probleem zijn met de elektriciteitstoevoer. Het tijdstip waarop de DVB-T terug in de lucht zal zijn kan niet gegeven worden. Op de website van VRT is overigens ook geen enkele info over mogelijke storingen terug te vinden. Een live uitzending van De Zevende Dag ziet er dus deze week niet. Maar ondertussen moet ik weer het huis uit.

Zondagavond blijkt dat het DVB-T systeem van VRT er opnieuw is. @florisVV had mij dit kort na de middag gemeld via een Twitter bericht, waarvoor dank.

Wat is de moraal van het verhaal ?
Het is niet evident een storing van de DVB-T ontvangst te melden. Het klachtenformulier op de VRT website zal vermoedelijk pas ten vroegste maandagmorgen bekeken worden. De enige optie is het probleem te melden via de telefoon. En dan kan je enkel naar de VRT bellen, bij Norking kan je niet terecht.

Via Twitter een storing melden is niet optimaal. Ten eerste moet je weten welke VRT medewerkers je moet aanspreken. Die twitterende VRT medewerkers moeten dan nog online zijn. Het kan echter niet de bedoeling zijn dat elke VRT medewerker de rol van eerstelijnshelpdeskmedewerker op zich neemt.

Norking biedt wel diensten aan, maar voorziet niet dat privé-personen storingen kunnen melden.

Een status pagina bij VRT of bij Norkring waar gekende problemen gemeld worden zou handig kunnen zijn. De Twitter status pagina is vaak een interessante bron van info als er weer eens problemen bij Twitter zijn.

4 Bedenking(en) :
Anonymous herman dailybits had op 08 november, 2010 16:57, de volgende bedenking ...

Heel handig die stautspagina's van hosters/telenet/...

Regel 1 is wel dat ze die status-pagina dan liefst ergens op een andere fysieke locatie hosten met eigen dns-server, zodat de statuspagina ook bereikbaar is als hun eigen hosting niet meer bereikbaar is. ;-)

 
Anonymous Björn Verdoodt had op 08 november, 2010 21:39, de volgende bedenking ...

Beste Bruno,

Ik heb maandag je blog over de dvb-t-panne en je 'contacten' met de VRT gelezen. De zaken die je aanhaalt kloppen: het is inderdaad het privé-bedrijf Norkring België dat sinds 2009 instaat voor de dvb-t-signalen van de VRT. Zij herkennen dus vaak ook als eerste mogelijke ontvangstproblemen.

Los daarvan wou ik toch even laten weten dat we op www.vrt.be wel degelijk een overzicht hebben van (geplande) technische onderbrekingen, ook voor dvb-t/Norkring. Dat vind je via www.vrt.be/contact/klantendienst, onder het label 'Techniek'. Toegegeven, het kan misschien wel wat prominenter. Ik bekijk deze week nog met de verantwoordelijke voor de klantendienst hoe dat beter kan.

Vriendelijke groeten,

Björn Verdoodt
Hoofd communicatie Eén
VRT

 
Blogger Bruno Peeters had op 09 november, 2010 07:55, de volgende bedenking ...

@Bjorn

Bedankt voor je uitvoerige reactie. Ik heb ondertussen ook een email met info over ht incident ontvangen nav het invullen van het reactieformulier.

 
Blogger xewl had op 24 november, 2010 15:25, de volgende bedenking ...

Ik had in de periode van oktober en november ook last om beeld te krijgen op de posten "één" en "ketnet/canvas". Dit via de Digicorder van Telenet. Ik kon deze posten namelijk gewoon niet zien, en kreeg zelden de melding dat deze posten niet beschikbaar waren, en dus kreeg ik gewoon een zwart beeld.
Het probleem was uiteindelijk opgelost diezelfde zondagmiddag.

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails