Gisterennamiddag presenteerde Sophie Van Neck van Insites Consulting op de derde sessie van het Vlerick Conversation Platform van dit jaar een case study van het gebruik van Pinterest door het kledingmerk Diesel. De slides kan je ondertussen al op Slideshare bekijken.
Het onderzoek van Insites Consulting bestond uit de combinatie van drie benaderingen, een social listening benadering met behulp van een tool (Octopin), een social media netnography en een quantitatief onderzoek.
De studie leidde tot interessante inzichten wat betreft de followers van de Pinterest account van Diesel. Deze inzichten lieten Diesel toe nog betere resultaten te bekomen met een vernieuwde aanpak die nog beter inspeelde op geïdentificeerde gebruikers/doelgroep van de Pinterest account : meer followers, meer aankopen op de site dankzij doorverwijzingen, meer brand enthousiasts.
De Pinterest account van Diesel is een mooi voorbeeld van een merk dat met mooie visuele content in een B2C context actief is en bovendien op wereldwijd publiek mikt. Al bij al blijft het aantal followers van deze Pinterest account (http://www.pinterest.com/diesel/) nog eerder beperkt (9.251) , zeker als je het resultaat vergelijkt met de andere social media kanalen van Diesel.
https://twitter.com/DIESEL : meer dan 25.000 followers
https://www.facebook.com/Diesel : meer dan 3,5 miljoen likes
http://instagram.com/dieselpics : meer dan 17.000 followers
http://www.youtube.com/user/DieselPlanet : meer dan 111.000 abonnees
Indien aan al deze voorwaarden niet tegelijkertijd voldaan is (visuele content, B2C, wereldwijd), dan zal het zeer moeilijk worden om een gelijkaardig succes te bekomen met een Pinterest account. Dit bleek ook uit de discussie na de presentatie. Van de aanwezigen bleek niemand hetzelfde ambitieniveau als Diesel te hebben ...
Heeft u ook een bedenking ?
<< Home