Taxshift
De taxshift was een onderwerp dat de afgelopen regelmatig aan bod kwam op de sociaalnetwerksites. De communicatie rond de aangekondigde maatregelen was van die aard dat een heleboel personen het nodig vonden hun ongenoegen te uiten (iedereen gaat er 100 euro netto op vooruit, nadien was het dat dit enkel zou gelden voor wie tussen de 2000 en 2400 euro maandelijks zou verdienen ...).
Publieke bronnen waar je buzz op sociaalnetwerksites kan opvolgen zijn tegenwoordig dun gezaaid. Een van de sites waar je nog op eenvoudige wijze en bovendien gratis een idee van de buzz kan bekomen is Coosto.
Via de open interface van Coosto kan je zoekopdrachten lanceren. De resultaten die ik voor "taxshift OR "tax shift"" bekwam, kwamen hoofdzakelijk van Twitter. In de betaalde variant van Coosto zou je ook Facebook-data kunnen vinden. Coosto toont duidelijk een piek op 23 juli met meer dan 6.000 berichten. Dit aantal daalde de dagen nadien vrij snel. Zou het ongenoegen over de aangekondigde maatregel al voorbij zijn? Volgens Coosto zou maar 9% van de gedetecteerde berichten negatief van toon zijn. 7% van de berichten zou zelfs positief zijn. Mijn persoonlijke perceptie is dat er (veel) meer negatieve berichten zouden moeten zijn en eventueel zelfs minder positieve. Algoritmes voor het herkennen van sentiment staan er voor bekend af en toe steken te laten vallen ...
Hoe worden de Vlaamse partijen die deel uitmaken van de regering in verband gebracht met de taxshift? Coosto laat nogmaals toe hier een idee van te bekomen. Voor de zoekopdracht "taxshift OR "tax shift"" waren er meer dan 11.000 resultaten, met één van de partijen erbij zijn er volgens Coosto maar enkele honderden berichten. Opvallend is dat op Twitter vooral CD&V vermeld wordt in verband met de taxshift, N-VA lijkt minder vaak rechtstreeks gelinkt te worden aan de taxshift.
Zicht krijgen op de activiteit op de Facebook-pagina's van de regeringspartijen is niet evident. Via Quintly kan je gratis drie Facebook-pagina's opvolgen. Dit is bijvoorbeeld de interaction rate van de afgelopen dagen. De interaction rate is een indicator die toelaat interacties van Facebook-pagina's te vergelijken ongeacht het aantal fans.
Vanaf 21 juli vertoont de grafiek een hogere interaction rate, dus meer reacties op de berichten (over de taxshift).
De drie regeringspartijen hebben op hun eigen Facebook-pagina's berichten gepubliceerd over de taxshift. Deze berichten leverden een heleboel interacties, zowel positieve (de likes en shares) als negatieve (sommige comments). Opvallend is dat op de Facebook-berichten van N-VA heel veel comments kwamen (1179 op het bericht van 23 juli en 1264 op het bericht van 24 juli). OpenVLD kwam er op Facebook goed mee weg (263, 53 en 52 comments). De CD&V-berichten kregen meer comments - maar beduidend minder dan de berichten van N-VA (368 en 106 comments).
Volgens Coosto werd op Twitter het vaakst de link gelegd tussen CD&V en de taxshift. Als er gekeken wordt naar de interacties op de Facebook-pagina's, komen er veel meer comments op de N-VA pagina - en deze comments zijn vaak negatief. Het hangt dus van af welk netwerk je bekijkt en met welke tools je dat doet ...
Goedemorgen,
Dank voor je stuk en mooi dat je Coosto erin aanhaalt! Het is wel een goede toevoeging dat deze versie van Coosto Open alleen Nederlandse data bevat. Er wordt dus geen Vlaamse data in meegenomen, tenzij het bijv. door een Nederlander wordt geretweet. Vlaamse data hebben we wel, maar niet in de gratis versie van Coosto. Hoop dat dit helpt in je analyse!
Groeten,
Rens Dietz (marketingmanager Coosto)
Heeft u ook een bedenking ?
<< Home