B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

09 oktober 2005

De eerste week

De eerste posting op deze weblog dateert van 29 september, dus deze weblog is nu reeds meer dan een week oud.

Vooraleer ik met deze weblog startte heb ik mij gebaseerd op een aantal interessante postings op andere weblogs. Wouter maakte mij attent op het Handbook for Bloggers and Cyber-dissidents. Blogger.com wordt daar vermeld als een gratis site, maar met beperkte functionaliteiten : the biggest one of all, with eight million blogs. Easy to use but features rather limited. Voor alle duidelijkheid - ik voel mij helemaal geen cyber-dissident.

Frankwatching bevat ook een schat aan informatie, bijvoorbeeld twee recente postings : Bloggen voor beginners deel 1 en Bloggen voor beginners deel 2 en ook een oudere posting : Top 10 blogosfeer monitortools.

Hans Mestum bericht ook al geruime tijd over weblogs. Hij heeft al zijn postings verzameld in de categorie Weblogs.

Door mijn ogen goed te kost te geven op allerlei weblogs heb ik ook reeds een aantal tooltjes op deze weblog vermeld.

Er zijn bijvoorbeeld twee tellertjes die de trafiek naar deze weblog meten : Onestat en Sitemeter. Voorlopig geven beide tellertjes aan dat de trafiek nog zeer beperkt blijft. Ik heb niet voor Nedstat gekozen omdat Nedstat sinds kort popups genereert, zie hiervoor bijvoorbeeld de posting van Hans Mestrum.

Blogger.com voorziet een atom-feed. Via Feedburner is er ook een feed in RSS formaat.

Ik heb mijn weblog aangemeld bij Technorati. Tot nu toe is er nog geen enkele site die rechtstreeks linkt naar deze weblog : Rank: 775,745 (0 links from 0 sites) (bron).

Via verschillende weblogs had ik verwijzingen opgemerkt naar Feedmap en Geourl. Vermits ik geen GPS-ontvanger tot mijn beschikking had, heb ik de coördinaten van mijn woonplaats opgezocht op Coordonnées géographiques de 2739 localités de Belgique. Vervolgens heb ik in het template van de weblog een aantal meta-tags toegevoegd. Dit liet mij toe vast te stellen dat er in mijn gemeente nog geen weblogs aangemeld waren bij beide websites. In Leuven zijn er natuurlijk wel tientallen ...

Naast Technorati zijn er nog een aantal sites die de blogosfeer monitoren, bijvoorbeeld Blogwise, Blogdex en Blogpulse. Ik heb mijn weblog daar telkens aangemeld. Feedster bleek mijn weblog reeds te kennen.

Ik gebruik Bloglines al geruime tijd om een heleboel weblogs op te volgen. Ik heb mezelf dan ook maar geabonneerd op de feeds van deze weblog. Zoals te verwachten zijn er buiten mezelf nog geen andere lezers, zowel van de atom-feed (via Blogger.com) als de rss-feed (via Feedburner).

Ik vind Bloglines overigens veel handiger dan Google reader.

Nu nog hopen dat Blogium deze weblog binnenkort ook begint op te volgen ...

2 Bedenking(en) :
Anonymous Anoniem had op 10 oktober, 2005 07:35, de volgende bedenking ...

Welkom in de blogosphere. Succes met je blog. Wellicht zijn de screencasts die ik heb gemaakt over allerlei onderwerpen (weblog gerelateerd) ook interessant voor je: http://screencasting.blogs.com

 
Blogger Bruno Peeters had op 10 oktober, 2005 09:18, de volgende bedenking ...

Hallo Hans,

Bedankt voor je feedback. Enkele van je screencasts heb ik reeds bekeken. Ik vond ze zeer interessant. Doe zo voort met het aanbieden van interessante info op je weblog. Het is zeker een interessante informatiebron voor andere webloggers.

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails