B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

09 juni 2006

Slimme tips blogwedstrijd

Voor elektriciteitsleveranciers is het niet evident het product dat verkocht wordt - elektrische stroom - voor te stellen aan klanten. Er is immers geen tastbaar product, enkel de toepassing van het product is zichtbaar, denk maar aan het Duracell konijn. Elektriciteitsleveranciers bieden tegenwoordig groene stroom aan, maar elektriciteit is enkel maar een heel groot aantal elektronen, die als zodanig geen kleur hebben, zelfs niet indien de elektriciteit op een milieuvriendelijke manier opgewerkt wordt.

Recent heeft Electrabel, op voorstel van Ogilvy, een campagne gelanceerd waarin beroep gedaan werd op bloggers om tips voor energiebesparingen te verzamelen. Je kan je natuurlijk wel afvragen waarom een leverancier van elektriciteit - die er normaal gezien toch alle belang bij heeft zo veel mogelijk te verkopen - moeite doet haar klanten aan te zetten tot een lager energieverbruik. Het zal dan wel om de naambekendheid en imago te doen zijn en niet zozeer om de omzetdaling op korte termijn.

De wedstrijd Slimme Tips hield in dat bloggers voorstellen voor energiebesparingen moesten publiceren op hun blogs, waarbij de tips moesten kaderen in een aantal suggesties voorgesteld op Slimmetips.be. Het is wel slim bedacht de deelnemende bloggers gratis reclame te laten maken voor Electrabel, in plaats van advertentieruimte te kopen. Vermoedelijk hoopten de initiatiefnemers stiekem op een viraal effect. Het virale effect is er echter niet gekomen. Het aantal aangemelde deelnemers viel nog mee, het aantal tips dat uiteindelijk opdook op de verschillende blogs was aan de zeer lage kant.

Als afsluiting van de campagne hadden de initiatiefnemers de deelnemende bloggers uitgenodigd voor een etentje. Deze bijeenkomst was ook de gelegenheid om de prijzen uit te delen. Maarten schoot hierbij de hoofdvogel af. Zijn tip voor energiebesparing houdt in dat klinkers kunnen geweerd worden uit elektronische communicatie, zodat er minder karakters moeten verstuurd worden. Lk vrstl, mr nt cht prktsch.

Tijdens het etentje viel plots de stroom uit in het restaurant, gelukkig maar voor eventjes. Dit ontlokte bij de aanwezigen de reactie uit dat een concurrent van Electrabel hiervoor wel eens verantwoordelijk kon zijn.

Een laatste bedenking. Indien Electrabel echt geloofd had in de kracht van blogs, waarom heeft Electrabel tot nu toe zelf niet het initiatief genomen om een corporate blog op te starten ? Een dergelijke blog had de actie Slimme Tips zeker kunnen ondersteunen. Bovendien zou het de geloofwaardigheid van de campagne ten goede gekomen zijn. Op de blog van blog van Ogilvy Belgium is het overigens ook heel stil de laatste tijd.

Technorati : - - - -

14 Bedenking(en) :
Blogger yab had op 09 juni, 2006 21:50, de volgende bedenking ...

Waarschijnlijk zijn ze bij Ogilvy op vakantie vertrokken om zich te herbronnen na twee mislukte blog marketing campagnes. ]:-)

 
Anonymous Anoniem had op 09 juni, 2006 21:59, de volgende bedenking ...

Ze haden minstens iedereen mogen uitnodigen die erover geblogd had, en dus meegeholpen had aan de visibiliteit van hun magnifieke actie.

 
Anonymous Anoniem had op 10 juni, 2006 00:00, de volgende bedenking ...

@Bruno: tof dat je erbij was
@lvb: tja, we hebben het heel eventjes overwogen maar snel beslist om gewoon de voorafbepaalde spelregels te volgen. wat niet wil zeggen dat de posts rond de actie niet werden geapprecieerd, natuurlijk.

 
Blogger Hans had op 11 juni, 2006 11:11, de volgende bedenking ...

ligt het aan mij dat ik geen uitnodiging heb gehad? ik zat nochtans bij de keuzes in de stemronde.
11 inzendingen en 6 aanwezigen...

 
Blogger Hans had op 11 juni, 2006 11:15, de volgende bedenking ...

het ligt trouwens aan mij, het emailadres van mijn account gebruik ik niet meer.

maarrrrrrr in de wedstrijdregels staat dat ze het op tijd en duidelijk op de slimmetipsblog gingen meedelen. ;)

 
Blogger Bruno Peeters had op 11 juni, 2006 13:07, de volgende bedenking ...

@Hans

Op 4 mei was er op de slimme tips blog een bericht gekomen over het afsluiten van de wedstrijd.

Op 15 mei heb ik nog een mailtje ontvangen waarin ik gevraagd werd mijn stem uit te brengen. Ik vermoed dat jouw mailaccount toen al niet meer actief was ...

 
Blogger Hans had op 11 juni, 2006 14:49, de volgende bedenking ...

ja ça va, ik vind het ook niet zo erg aangezien ik toch niet had kunnen gaan.

 
Anonymous Anoniem had op 11 juni, 2006 22:53, de volgende bedenking ...

"Op 15 mei heb ik nog een mailtje ontvangen waarin ik gevraagd werd mijn stem uit te brengen. Ik vermoed dat jouw mailaccount toen al niet meer actief was ..."

Ah, ik niet. Ik heb wel een stem uitgebracht omdat ik het had gelezen op de blog.

Ik veronderstel dus dat de mail met de uitnodiging om te stemmen, enkel gestuurd werd naar mensen die effectief deelnamen, en niet naar iedereen die zich ingeschreven had en die bijgevolg stemgerechtigd was?

 
Anonymous Anoniem had op 11 juni, 2006 22:55, de volgende bedenking ...

Ah sorry, ik lees zonet even het wedstrijdreglement opnieuw, en je moest effectief deelgenomen hebben om te mogen stemmen. Ik veronderstel dan ook dat er geen rekening gehouden werd met mijn uitgebrachte stem.

 
Blogger Bruno Peeters had op 11 juni, 2006 23:07, de volgende bedenking ...

@luc

Tijdens het etentje hadden de medewerkers van Ogilvy het detail van de uitgebrachte stemmen bij. Met jouw stem is inderdaad geen rekening gehouden.

Wel bleek dat bijna iedereen zichzelf het hoogste aantal punten toegekend had, deze deelnemers vonden bijgevolg hun suggestie het beste ...

 
Anonymous Anoniem had op 12 juni, 2006 14:00, de volgende bedenking ...

Waar ik niets over gevonden heb in het wedstrijdreglement:
Moest je ook effectief aanwezig zijn op het etentje om in de prijzen te vallen?
Ik heb er weet van dat een aantal mensen op mijn inzending gestemd hebben, maar kon niet aanwezig zijn vorige week. Het verwondert me dan ook ergens een beetje dat ik niet in de top 3 voorkom, maar het zal wel toeval zijn zeker...

 
Blogger Bruno Peeters had op 12 juni, 2006 16:45, de volgende bedenking ...

@Karel

Bart van Netlash was niet aanwezig en heeft toch een prijs behaald (die nog moet overhandigd worden). Aanwezigheid was dus niet vereist.

 
Anonymous Anoniem had op 12 juni, 2006 17:10, de volgende bedenking ...

Okido, da's dan een hele geruststelling, mercikes.

 
Anonymous Anoniem had op 20 juni, 2006 10:00, de volgende bedenking ...

sorry voor de error in mijn verslagje in mijn blog :-)
Ik heb de post gewijzigd

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails