B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

15 april 2014

Twitter Ads

Al geruime tijd vertoont Twitter advertenties. Gelukkig vallen de advertenties nog mee, zeker als ik het vergelijk met het advertentie-geweld op Facebook. Af en toe verschijnt er bovenaan in mijn tijdslijn een promoted tweet, in de rubriek "Who to follow" verschijnt er soms een Twitter-account die gepromoot wordt. Ik leg al een tijdje een verzameling aan van promoted tweets en promoted accounts die ik toevallig zie passeren.

Wat mij zopas opviel, was dat in meerdere promoted tweets gebruik gemaakt werd van bit.ly links. Het voordeel van bit.ly links is dat je zeer eenvoudig stats kan opvragen van een link. Neem de link en plaats er een "+" achter, dan beland je rechtstreeks op de stats-pagina. Ik heb hieronder enkele voorbeelden verzameld, telkens van de promoted tweet en de bijhorende stats-pagina.
De promoted tweet van Telenet over Game of Thrones kreeg op enkele dagen meer dan 700 kliks.
BASF Antwerpen maakte ook al gebruik van een promoted tweet om positief voor de dag te komen. Dit leverde nog maar 110 kliks op.

De promoted tweets van Delhaize kon je de afgelopen weken moeilijk missen. Er werd gebruik gemaakt van mooie afbeeldingen om bezoekers te verleiden te klikken op de links naar de recepten. Af en toe kreeg ik zowel Nederlandstalige als Franstalige berichten te zien, niettegenstaande mijn bio duidelijk in het Nederlands opgesteld is en de locatie van mijn profiel duidelijk een locatie in Vlaanderen is. Zou het kunnen dat Twitter nog geen geo- of language-targetting voorziet, wat bijvoorbeeld wel mogelijk is bij grote concurrent Facebook.

En dit zijn enkele voorbeelden van de mooie plaatjes van Delhaize. Er werd gebruik gemaakt van een gecustomiseerde bit.ly link, namelijk dlhz.be. Het toevoegen van een "+" aan de link geeft ook rechtstreeks toegang tot de stats-pagina, wat zeer handig is om inzicht in het resultaat van de campagne te bekomen.
 
De promoted tweet over de wedstrijd kreeg veel kliks (970). De kliks op de andere promoted tweets waren lager : 67, 24, 13, 34 kliks. De hapjes scoorden dan weer aanzienlijk beter (1480 kliks).

Het bedrijf Marin Software zei me tot onlangs helemaal niets. Dit bedrijf maakte ook uitgebreid gebruik van promoted tweets. Het resultaat van deze promoted tweets lijkt mij al bij al tegen te vallen. Twee voorbeelden van links tonen 38 en 64 kliks.
De voorbeelden die hierboven aangehaald zijn, tonen dat niet alle promoted tweets evenveel bijval kenden. Alles hangt natuurlijk samen met de tarieven die Twitter oplegt (per view, per klik, ...). Het meest verrassend vind ik nog dat in promoted tweets doorgaans bit.ly links gebruikt worden. Als adverteerder zou ik het eigenlijk niet zo leuk vinden dat de ganse wereld op zeer eenvoudige wijze te weten kan komen hoe vaak de links in de promoted tweets aangeklikt worden.

1 Bedenking(en) :
Anonymous Herman Dailybits had op 15 april, 2014 11:06, de volgende bedenking ...

Daar was ik zelf nog niet opgekomen om eens naar die bit.ly stats te gaan kijken.


Lijkt me dus een bedroevend resultaat, zeker als je weet dat twitter ads toch niet echt goedkoop zijn.

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails