B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

03 april 2014

Populariteit van de social media accounts van de Vlaamse partijen

Een maand terug publiceerde ik hier al een eerste bericht over de toename van de populariteit van de social media accounts van de Vlaamse partijen. Toen was het effect van de precampagne nog duidelijk merkbaar. Verschillende partijen, met de N-VA op kop, maakten volop gebruik van advertenties op social media en op websites. De sperperiode treedt in drie maanden voor de verkiezingsdatum, dus we bevinden ons nu volop in de sperperiode. In deze sperperiode zijn advertenties op social media en op websites niet meer toegelaten.

Heeft het stopzetten van de advertentiecampagnes op social media ook effect gehad op de toename van de populariteit van de social media accounts? Het onderstaande overzicht laat duidelijk zien dat de social media accounts in maart 2014 veel minder goed presteerden qua aangroei van fans, followers en subscribers.
Facebook
Het effect van het stopzetten van de advertenties is het meest uitgesproken op Facebook. N-VA was er in geslaagd in februari 2014 meer dan 20.500 nieuwe fans aan te trekken voor hun Facebook-pagina. In maart 2014 kwamen daar maar 224 nieuwe fans bij. De aangroei bij de andere partijen lag in dezelfde grootteorde. Enkel het Vlaams Belang sprong er lichtjes boven uit met een toename van 503 fans.

Twitter
De aangroei van het aantal followers van de Twitter-accounts verliep in maart 2014 min of meer aan hetzelfde ritme als in de voorgaande maand. Politieke partijen maakten in de precampagne voor zover ik kon nagaan geen gebruik van campagnes op Twitter.

YouTube
In de precampagne kon je niet naast de preroll-advertenties van de N-VA kijken (de korte filmpjes die getoond worden als je een filmpje wil bekijken). Deze advertenties hadden duidelijk effect op de aangroei van het aantal subscribers van het YouTube-kanaal van de N-VA. De toename in maart was daarentegen zeer beperkt. Enkel Vlaams Belang lukte er in om in maart 2013 nog een spectaculaire toename van het aantal subscribers te bekomen. De kanalen van de andere partijen kregen er telkens maar enkele subscribers bij.

Linkedin
Linkedin biedt talrijke advertentieformules aan. Voor zover ik kon nagaan, hebben de Vlaamse politieke partijen daar geen gebruik van gemaakt. N-VA kende wel een sterke toename van het aantal followers van de "company page" in februari. Deze groei zette zich niet door in maart. De toename van followers van de andere partijen bleef al bij al eerder beperkt.

Instagram
Niet alle partijen hebben de weg naar Instagram al ontdekt. N-VA heeft bij voorbeeld maar in de loop van februari de account aangemaakt. De toename van N-VA in februari was bijgevolg eerder sterk (42 followers). In maart viel de aangroei terug op 14 nieuwe followers. De andere partijen hadden in februari en in maart een toename van dezelfde grootteorde. Enkele tientallen followers op Instagram voor de accounts van de Vlaamse politieke partijen toont echter aan dat Instagram maar een zeer beperkte impact heeft.

Pinterest
Niet alle partijen hebben de weg naar Pinterest al ontdekt. Bizar genoeg was er geen beweging in het aantal followers van de accounts in de loop van februari. In maart waren er enkele beperkte wijzingen. OpenVLD lukte er in om 5 followers kwijt te spelen. Groen kreeg er 16 followers bij. Het inzetten van Pinterest zal in deze verkiezingscampagne duidelijk niet het verschil maken.

Ook van de bovenstaande infgrafiek kan u een PDF-versie bekomen via deze link.

1 Bedenking(en) :
Anonymous Evelien Dh had op 26 april, 2014 20:15, de volgende bedenking ...

Dag Bruno

Voor wat betreft Twitter vraag ik me af of reclame via Twitter 'verdoken' gebeurt en niet via 'duidelijke ads'(bv. de partij account of bepaalde tweets worden uitgelicht naar potentiële volgers). Zo is het moeilijk na te gaan of de partijen aan reclame doen en zoja, wanneer ze daarmee stoppen.
Wat denk jij?

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails