B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

10 oktober 2005

Ecademy Benelux

Via een uitnodiging van Hendrik Deckers heb ik mij zopas aangemeld op Ecademy Benelux.

Op Linkedin heb ik mij reeds in augustus 2004 aangemeld. Mijn vrouw had van een werk-kennis een invitation gekregen. Daarna heeft ze mij ook een invitation gestuurd. Haar interesse voor Linkedin was snel bekoeld, de mijne was iets hoger.

Snel vond ik kennissen en collega's waarmee ik connecties opzette. Na een maand had ik reeds een 30-tal connecties waardoor ik meer dan 300.000 personen kon bereiken. Een jaar later waren dit reeds meer dan 100 connecties waardoor ik meer dan 1,5 miljoen personen kon bereiken. Van dit grote aantal waren er slechts zo'n 30.000 tot 40.000 Belgen. Een aantal personen waaronder Patrick Van Renterghem, Geert Conard en natuurlijk ook Hendrik Deckers hebben hun aantal connecties op korte tijd enorm opgedreven, wat maakt dat iedereen die met hen een rechtstreekse connectie heeft het aantal "bereikbare" personen zeer sterk zag stijgen.

Ondertussen heeft Linkedin de spelregels gewijzigd. Voorheen kon je alle personen bereiken tot in de vierde graad. De eerste graad zijn je eigen connecties, de tweede graad zijn de connecties van je rechtstreekse connecties, de derde graad zijn de connecties van de tweede graad. Nu kan je maar tot de derde graad kijken. Bovendien geeft Linkedin bij zoekopdrachten geen totaal aantal personen meer, je krijgt enkel de eerste 500 te zien. Binnen de top 100 van België bevind ik mij al lang niet meer, het aantal te contacteren personen is teruggevallen op minder dan 250.000. Ik doe niet (meer) mee aan de wedstrijd "wie heeft het meeste connecties". Een typisch mannelijk fenomeen volgens mijn vrouw ...

Terug naar Ecademy Benelux. Binnen het uur ontving ik reeds twee boodschappen van members die mij opgemerkt hebben, gewoon om mij welkom te heten. Bovendien had Thomas Power, de "chairman" van Ecademy binnen het uur mijn profiel ook al bekeken.

Wat verwacht ik van Ecademy ? Eigenlijk niet veel. Ik werk al 18 jaar voor dezelfde werkgever (daarover zal ik in een volgende posting wat meer vertellen). Ik heb geen ambitie op korte termijn van werkgever te veranderen. Ecademy Benelux zal mij vermoedelijk wel toelaten mijn netwerk uit te bereiden.

Mijn netwerk op Linkedin ziet er misschien indrukwekkend uit, maar in feite zijn het allemaal personen die ik in real life ook reeds kende. Op invitations van onbekenden ging ik immers niet in. In de eerste maanden na mijn aanmelding heb ik wel enkele mailtjes gekregen van headhunters.

O ja, mijn vrouw was reeds geruime tijd voor mij op Ecademy Benelux aangemeld, maar ze vind heel dat on-line netwerken maar niets. Haar activiteiten op Ecademy Benelux zijn bijgevolg zeer beperkt. Een on-line connectie op het systeem hebben we nog niet opgezet. Gelukkig zien we elkaar voldoende in real life ...

2 Bedenking(en) :
Anonymous Anoniem had op 12 oktober, 2005 00:05, de volgende bedenking ...

LinkedIn vind ik wel leuk, het laat je toe om te zien wie wie kent, welke kennissen je gemeenschappelijk hebt. Ik doe er dus vooral vanuit een zekere nieuwsgierigheid aan mee. Tegelijk blijft het afstandelijk en krijg je niet of weinig met opdringerige types en met spam te maken. Praktisch nut heb ik er nog niet van gehad, nee.

Ecademy is mij wat te druk, het kunstmatig aandoende enthousiasme doet mij wat aan multi-level marketing en andere 'fantastisch!'-toestanden denken. Sommigen zien er zelfs een nieuw soort sekte in. Hmmm, dit gezegd zijnde, ik denk dat ik toch maar voor alle veiligheid met een pseudoniem ga ondertekenen, je weet nooit wie er hier allemaal meeleest.

Ken je trouwens OpenBC ?

 
Blogger Bruno Peeters had op 12 oktober, 2005 00:17, de volgende bedenking ...

Hallo Piet Piraat,

Ecademy is inderdaad veel te druk, zelfs in de huidige versie die naar verluidt beter is dan de vorige. Ik heb vandaag nog toevallig uit zeer betrouwbare bron enkele cijfers gehoord over het effectieve aantal (betalende) leden van Ecademy. Dit bleek veel lager te zijn dan ik verwachtte ...

Ecademy zou ik niet onmiddellijk beschuldigen van multi level marketing. Ecademy geeft mij als nieuwkomer wel de indruk dat het een verzamelplaats van freelancers en consultants is. Managers op een middle management en top management niveau van grotere bedrijven zul je er bijvoorbeeld nu niet terugvinden.

OpenBC ken ik inderdaad, maar ik heb er mij nog niet aangemeld. Misschien doe ik dit binnenkort wel.

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails