Fanta & Ogilvy : het overzicht van de storm in een glas Fanta
Het initiatief van Ogilvy België om 15 bekende Belgische bloggers een blikje Fanta Mango te bezorgen heeft voor een storm van berichten gezorgd. Hieronder bevindt zich de chronologie van de berichten tot nu toe.
25/01/2006 : 1 bericht
Smetty’s Soapbox - Wil SN Brussels Airlines mij sponsoren? (Nederlands)
commentaar van Franky van Ogilvy op een post van Smetty
10 commentaren
27/01/2006 : 1 bericht
Smetty’s Soapbox - Marketeer zoekt bloggers (Nederlands)
bedenkingen over webloggers en marketing
1 commentaar
5/02/2006 : 1 bericht
Lichtgeraakt - Proef de wereld. (Nederlands)
commentaar van Wouter van CocaCola op een post
3 commentaren
8/02/2006 : 3 berichten
dominiek.be - Ik ben benieuwd! (Nederlands)
is aangeschreven
7 commentaren
eskimokaka - In verwachting (Nederlands)
is aangeschreven
6 commentaren
Tom Bogman on-line - Dorst (Nederlands)
is aangeschreven
geen commentaar
9/02/2006 : 3 berichten
Pietel.be - Franky. (Nederlands)
is aangeschreven
2 commentaren
Une vie banale - Mail étrange (Frans)
is aangeschreven
11 commentaren
Tom Bogman on-line - Fanta (Nederlands)
Fanta is een hond
7 commentaren
10/02/2006 : 4 berichten
eskimokaka - Moment suprême! (Nederlands)
is aangeschreven
12 commentaren
Smetty’s Soapbox - Blog pakket (Nederlands)
is aangeschreven
2 commentaren
Pietel.be - Fatwa. (Nederlands)
eerste cartoon
22 commentaren
Tales from the crib - Funky Food Reviews (Nederlands)
pakket is geleverd
8 commentaren
11/02/2006 : 11 berichten
LVB.net - Fanta woos Belgian bloggers (Engels)
pakket is geleverd
3 commentaren
LVB.net - Nieuw! Fanta World. Fanta Mango. Uit Thailand. In België. (Nederlands)
pakket is geleverd
5 commentaren
dominiek.be - Fanta Mango (Nederlands)
pakket is geleverd
18 commentaren
volume12 - antireclame (Nederlands)
reactie op bericht van lvb.net
geen commentaar
Tales of Drudgery & Boredom - Prostitutie (Nederlands)
kritische bedenkingen
11 commentaren
Huug & Druug - Nieuw! Analanta Mango. Uit Thailand. In België! (Nederlands)
pakket is geleverd
8 commentaren
Smetty’s Soapbox - Fanta World (Nederlands)
pakket is geleverd
20 commentaren
Tom Bogman on-line - Fanta World (Nederlands)
pakket is geleverd
5 commentaren
Huug & Druug - Something's rotten in the state of Ogilvy (Nederlands)
Huug voelt zich misleid
3 commentaren
Coolz0r - Marketing Thoughts - How Ogilvy Missed The Point (Engels)
kritische bedenkingen
15 commentaren
:::Mo(nu)ments::: ©Ine … - Fanta and blogging (Engels)
kritische bedenkingen
3 commentaren
12/02/2006 : 2 berichten
Marketing Facts - Ogilvy Belgie zet bloggers in voor promotie nieuwe Fanta (Nederlands)
In Nederland is men nu ook op de hoogte
5 commentaren
Smetty’s Soapbox - De blogosfeer na Fanta World (Nederlands)
enkele bedenkingen
1 commentaar
13/02/2006 : 12 berichten
Somebaudy.com - La Cannette (Frans)
heeft pakket ontvangen
1 commentaar
Marketing.Interactive - Ogilvy laat bloggen voor de nieuwe Fanta (Nederlands)
overzicht van de actie
7 commentaren
Blogologie - Ogilvy en Fanta: (blog)storm in een glas frisdrank? (Nederlands)
bekendingen van iemand die niets ontvangen heeft
3 commentaren
Le tout et n'importe quoi BLog made in jimich - Fable fanta-smagorique (Frans)
pakket is geleverd
2 commentaren
Brandopia - First blogmarketing initative in Belgium results in blogstorm (Engels)
bericht van I-wisdom overgenomen
geen commentaar
Le tout et n'importe quoi BLog made in jimich - Fantagonisme (Frans)
blikjes zijn ook in supermarkt te vinden
1 commentaar
Teddy - J+44 , Blog Marketing ??? … (Frans)
pakket is geleverd
4 commentaren
LVB.net - Blikje Fanta Mango? Iemand? (Nederlands)
blikjes zijn ook in supermarkt te vinden
14 commentaren
No Copy - First blogmarketing initiative in Belgium… (Engels)
blogger verwijst naar bericht van I-wisdom
5 commentaren
Coolz0r - Marketing Thoughts - How Ogilvy Screwed Up (Engels)
enkele bedenkingen
2 commentaren
Huug & Druug - Hého, voor minder dan een camion frisdrank doe ik het niet hoor! (Nederlands)
blog wordt door Ogilvy gelezen
2 commentaren
i-wisdom - First blogmarketing initative in Belgium results in blogstorm (Engels)
overzicht van de actie
2 commentaren
14/02/2006 : 4 berichten
Marketing.Interactive - To blog or not to blog: Fanta (Nederlands)
overzicht van de actie
3 commentaren
w w w . m a q u e s s i m m e . b e - Bangkok is Fanta-stic (Frans)
pakket is geleverd
2 commentaren
Eug's weblog - Fanta World Mango hier / (Nederlands)
pakket is geleverd
geen commentaar
Spaanse Tapas - Fanta Mango (Nederlands)
nog een cartoon
2 commentaren
15/02/2006 : 2 berichten
blogstorm - Ogilvy leert bloggers kennen (deel 2) (Nederlands)
eerste reactie van Ogilvy
3 commentaren
I am NoName. - Fanta en bloggers ... de vrijheid van het gedacht. (Nederlands)
bedenkingen die eigenlijk niets te maken met de actie op zichzelf
geen commentaar
16/02/2006 : 2 berichten
B.V.L.G. - Ik lust ook wel een Fanta (Nederlands)
reactie op bericht van Franky van Ogilvy
3 commentaren
Van massamerk naar mensenwerk - Fanta gebruikt bloggers (Nederlands)
nog een Nederlander die de actie ontdekt
geen commentaar
17/02/2006 : 5 berichten
blogstorm - Les 3 - rechtzetting (Nederlands)
nog een reactie van Ogilvy
1 commentaar
Coolz0r - Marketing Thoughts - Ogilvy Talks Back (Engels)
reactie op bericht van Franky van Ogilvy
geen commentaar
i-wisdom - Hilarische cartoon over de Fanta Blogstorm (Nederlands)
Tom ontdekt cartoon van Spaanse Tapas
1 commentaar
Huug & Druug - Niets zo onnozel als een grap uitleggen. Maar vooruit dan maar... (Nederlands)
het is allemaal een parodie …
geen commentaar
Blogologie - Ogilvy en Fanta: eindelijk een blogpost! (Nederlands)
reacties op berichten van Franky van Ogilvy
geen commentaar
Het lijkt mij dat het imago van zowel Fanta, Fanta Mango en ook van
Ogilvy in de berichten eigenlijk niet negatief beïnvloed werden. De teneur is dat er wel een aantal zaken misgelopen zijn, maar dat men toch positief vindt dat er een actie heeft plaatsgevonden.
Indien de initiatiefnemers gekozen hadden voor advertenties op weblogs (en de meeste weblogs die aangeschreven werden zijn overigens reclame-vrij), dan hadden ze vermoedelijk veel meer centen moeten bovenhalen.
Het lijkt mij dat blogs in de toekomst nog zullen ingeschakeld worden voor marketing-doeleinden. Ik ben benieuwd wanneer een volgende actie in het Belgische blogwereldje zal gelanceerd worden. Hopelijk houdt men dan rekening met de gebeurtenissen tijdens deze actie.
In ieder geval heeft deze storm in een glas Fanta voor redelijk wat trafiek op de betrokken blogs gezorgd ...
Technorati : Fanta - Fanta+Mango - Ogilvy - Fanta+Ogilvy - België - Belgique - Belgium - Blogstorm - Blogosphere - Marketing
Welke tools heb je zoal gebruikt voor het opzoeken en verzamelen van al deze gegevens?
Waren Technorati en Google Blogsearch voldoende, of heb je nog andere tools gebruikt?
Luc,
In eerste instantie gaf Blogium aan naar welke blogs veel gelinkt werd. Vervolgens heb ik nagegaan welke resultaten Google, Google Blogsearch, Technorati, Icerocket, ... opleverden. De zoektermen die daarbij gebruikt werden waren Fanta, Fanta & Ogilvy en Ogilvy. Het bekijken van de berichten leverde ook bijkomende berichten.
Een zeer grondige manier om de "storm in een glas Fanta" in kaart te brengen. Ik vind je analyse heel terecht.
Ik heb de link naar de post meteen naar Coca-Cola doorgestuurd. ;-)
@Tom
De bezoekerstats tonen inderdaad reeds een bezoeker van de CocaColaCompany. Ze zijn er snel bij.
@Pietel
Ogilvy mag mij steeds een mooi aanbod doen. Ik weet nog niet waar mijn grens ligt. Een blogger had het op zijn weblog over een camion blikjes ...
Mooi overzichtje!
Inderdaad, hadden we geweten dat je dit van plan was, dan had dit ons werk bespaard ;-) Bedankt.
Ben ik nu echt de enige die zich doodgeërgerd heeft aan heel dat Fanta-gedoe? Ik zou persoonlijk nooit mijn blog laten (ge)(mis)bruiken om gratis voor een stelletje marketing guys wat reclame te maken voor een suikerdrankje van een multinational. Doodzwijgen die handel.
Had mijn tekstje geen verband met het onderwerp ? Misschien heb je het slot gemist ?
"De foto hierboven ? Ach, zo maar een compilatie (noot op basis van een foto van LVB.NET). Wat dacht je wel ? Iedereen is toch vrij om een compilatie te maken ? Moet er daar een betekenis in zitten ? Moet het een verband hebben met deze tekst ? En als het al verband heeft, welk verband ? Is het in verband met de inhoud van mijn uiteenzetting, of de ruimere context, of staat het er los van of louter in de marge? Is het bedoeld om een denkbeeld te onderlijnen, of juist niet ? Of is het gewoon bedoeld om de aandacht te trekken ? of juist niet ?"
Ook ik ben in mijn opzet geslaagd ...
Heeft u ook een bedenking ?
<< Home