B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

04 mei 2006

Ecademy sucks

Naar aanleiding van het vorige bericht op dit blog waar Ecademy aan bod kwam en naar aanleiding van enkele mails (zie verder) heb ik nogmaals een bezoekje gebracht aan de Ecademy website. Mijn conclusie : Ecademy sucks.

Vorig jaar had ik een tijdje een gratis PowerNetworker membership. Ik ben niet ingegaan op de uitnodiging om te betalen, zodat het abonnement omgezet werd in een gratis Guest membership. Er is overigens het een en ander misgelopen met het aflopen met het proefabonnement. Het abonnement werd immers zonder enige verwitting afgesloten. Het is de bedoeling zijn dat Ecademy normaal gezien vooraf een bericht stuurt waarin het aflopen tijdig gemeld wordt. Dit was voor mij echter niet het geval. Ik heb Ecademy support laten weten dat er iets misgelopen was. Excuses van hun kant konden er echter niet af.

Vandaag kreeg ik nog twee mails van Ecademy, een uitnodiging voor een workshop Hands-on training session on the use of the Ecademy website en een aanbod voor 3 free months Ecademy PowerNetworker membership.

De URL in de uitnodiging voor de workshop (http://benelux.ecademy.com/module.php?mod=meeting&mid=14890) gaf mij een pagina waarin gevraagd werd om mijn membership up te graden, zie hieronder (een vergroting bekom je door op de print screen te klikken).

Tegenwoordig krijg ik steeds dergelijke pagina's te zien. Als je goed kijkt, zie je bovenaan ergens Or click here to continue, zodat je uiteindelijk de gewenste info toch nog kan bekijken. Het beste is nog het onderstaande.

Vermits ik "maar" Guest Member ben, krijg ik het email adres waar ik meer info kan aanvragen niet te zien, enkel de vermelding address.hidden.to@non.subscribers.com verschijnt.

De workshop Hands-on training session on the use of the Ecademy website lijkt mij voor personen die niet vertrouwd zijn met Ecademy een interessant initiatief te zijn. Typisch Ecademy is wel dat nieuwkomers - de doelgroep van deze workshop - dienen te betalen, de Ecademy die hards mogen daarentegen gratis binnen.
Ecademy sucks en wel om de volgende redenen.
  1. Ik krijg als Guest Member van Ecademy helemaal niet de indruk gerespecteerd te worden, ik heb de indruk dat ik enkel getolereerd word. Ik had bijvoorbeeld excuses verwacht toen bleek dat de communicatie naar aanleiding van mijn Powernetworker membership misgelopen was.

  2. Het niveau van de discussies op het forum van Ecademy Benelux spreekt mij helemaal niet aan. Ik heb geen boodschap aan een kostuum op maat te maken door een Thaïse topkleermaker, of de vraag of het nu kuisvrouw of schoonmaakster moet zijn, of een gratis herdershond, of wanneer de teller van het aantal boodschappen op 1500 staat ...

  3. Het ergste is nog dat als ik ingelogd ben op Ecademy, ik om de haverklap gevraagd wordt up te graden naar een betalend membership. Indien ik de Ecademy website bezoek zonder ingelogd te zijn, zijn deze boodschappen er niet. Dit komt bij mij over als pesten. Waarom moet een Guest Member telkens lastig gevallen worden, waar een buitenstaander niets in de weg gelegd wordt ?

  4. Begin deze week kreeg ik nog een private message. Een private message is een boodschap die een member van Ecademy naar een andere member kan sturen. De ontvanger wordt per email verwittigd dat hij op de Ecademy website een boodschap kan bekijken. De persoon die mij wenste te contacteren had zijn email-adres vermeld in de tekst. Ecademy vond het nodig dit adres te vervangen, zodat ik de persoon niet kan contacteren (wat ik overigens niet van plan was ...).
    Alex xxxx said on 2-May-06 5:26pm

    Hi xxxx,
    I am looking for business partners in Benelux for my projects (see my profile for details) and I wonder about your possible interest.
    Have a nice day!
    Alex
    address.hidden.to@non.subscribers.com

  5. Gelukkig heb ik de rechtstreekse URL's naar de private messages die ik in het verleden ontvangen heb. Ecademy vindt het immers niet meer nodig Guest Members toegang te geven tot de functionaliteit My inbox messages, de lijst van ontvangen boodschappen.

  6. Ik heb ook nog gemerkt dat een aantal andere functionaliteiten die ik twee maanden terug kon gebruiken als Guest Member (zie mijn vorig bericht) nu blijkbaar niet meer toegelaten zijn : "Your subscription level does not allow you to access this page." Waarom zijn die functionaliteiten (bv. de contact search) ondertussen afgesloten ? Dit geeft nogmaals de indruk dat Guest Members enkel maar getolereerd worden.
Op basis van wat hierboven staat, zal het duidelijk zijn dat de email met het aanbod voor 3 free months Ecademy PowerNetworker membership (op voorwaarde dat je een membership neemt voor een jaar met een kostprijs van 168 euro) niet aan mij besteed is.

Het is mij niet duidelijk waarom Ecademy een dergelijke denigrerende houding aanneemt ten opzichte van Guest Members. Dit zijn toch potentiële betalende leden. Welk belang heeft Ecademy er bij om potentiële betalende leden af te schrikken ? Ecademy heeft er als online business network toch alle belang bij om zo groot mogelijk te zijn, om zoveel mogelijk members te tellen. Het effect dat ze bekomen met hun huidig gedrag ten opzichte van Guest Members is bij mij enkel negatief, het spoort mij zeker niet aan te gaan betalen. Indien Ecademy toch niets geeft om Guest Members, dan zouden ze beter consequent zijn en Guest Members de toegang tot het platform ontzeggen. Nu geeft Ecademy de indruk dat Guest Members iets meer zijn dan anonieme gebruikers, maar ik betwijfel dat er in de praktijk een significant verschil is.

Zolang Ecademy geen teken van beterschap vertoont blijft het voor mij Ecademy sucks.

Technorati : -

2 Bedenking(en) :
Anonymous Anoniem had op 09 mei, 2006 09:59, de volgende bedenking ...

Best BVLG,

Je blog is ondertussen reeds opgenomen binnen E-cademy en er zijn heel wat stellingen opgenomen. Enkele stellingen brengen begrip op voor je mening, anderen zetten hierbij wat kanttekeningen.

Blogs, videoblogs, colums, enz...zijn er om meningen te kunnen formuleren. Meestal hoopt de auteur op een reactie van een 'toevallige' lezer. Ik respecteer je mening, en ondanks het feit dat ik een aantal dingen begrijp krijg ik eveneens het gevoel dat het af en toe 'goedkoop' wordt neergepend, maar daarover later meer...

Wat me het meeste stoort in je blog is dat je jezelf achter een 'afkorting' plaatst (BVLG) en je jezelf portretteert als een schim, een schaduw....misschien ben je wel een schaduw van jezelf ? Ik weet het niet, daarvoor ken ik je niet goed genoeg. Elk zichzelf respecterend persoon komt op als zichzelf en niet als een 'afkorting'...daar doe je jezelf tekort mee !

Wat je opmerkingen over Ecademy betreft...Ecademy is betalend, divers, commercieel én open...Lid worden betekent dat je akkoord gaat met een aantal zaken, waarover je je later niet moet druk maken. Dat Ecademy beter en anders kan, volledig mee akkoord, alles kan anders én beter.

Om je beter te laten voelen kan ik je het volgende zeggen...

- Ik respecteer je als guestmember omdat ik dit ook ben geweest ( I have been there). Ondertussen ben ik betalend lid ook al ben ik géén zelfstandige en kan ik ook niets 'inbrengen' zoals de mensen dikwijls zeggen.
- Het niveau wordt door de leden bepaald en niet door één of andere moderator, dus op dat vlak is e-cademy democratisch. Je kan er praten over kostuums, kuisvrouwen, herdershonden, enz....je bent zelfs vrij bij Ecademy om te schrijven over 'RSS-feeds voor de Tijd', 'Rippen' én 'verkeersovertredingen'...Spijtig dat ik je niets hoor vertellen over de vele andere 'goede' onderwerpen.
-Al de andere bekommernissen omtrent lidmaatschap, e-mails, contacten, functionaliteiten zijn mij ook overkomen. Ik heb toen besloten om alsnog betalend lid te worden en vind dit tot nu toe handig, leuk en interessant. Daarnaast is je boodschap binnen Ecademy ontvangen en gelezen...wat de volgende stappen zijn ligt niet in jou handen, noch de mijne....

Zolang je blijft inloggen bij Ecademy zal je merken of er beterschap is en kunnen jij en ik met elkaar in contact komen. Hierbij mijn privé e-mail zodat ik je enige irritatie kan onthouden Gagarinn@telenet.be.

Enne...het staat je vrij om naar analogie van Mozilla (firefox) een eigen Open Source Netwerk-site op te zetten (zonder financiële beperkingen), ik zal je eerste 'member' worden.

Groeten,

Joeri

 
Blogger Bruno Peeters had op 09 mei, 2006 23:50, de volgende bedenking ...

Joeri,

Bedankt voor je reactie (de enige rechtstreekse tot nu toe). Ondertussen heb ik zelf via een bericht op de blog gereageerd (http://bvlg.blogspot.com/2006/05/ecademy-sucks-deel-2.html

Af en toe heb ik in berichten verwezen naar een mail-adres dat ik voor deze blog gebruikt : bvlgblog bij gmail.

Ambitie om zelf iets te gaan programmeren heb ik niet, ik amuseer mij trouwens prima met mijn blog, wat ook een instrument voor netwerking is. Belgische bloggers hebben net als ecademy af en toe bijeenkomsten, met redelijk wat bijval ...

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails