B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

09 mei 2006

Ecademy sucks, deel 2

EcademyEnkele dagen heb ik het bericht Ecademy sucks geplaatst. Hendrik Deckers, chairman van Ecademy Benelux, heeft vervolgens een bericht op het forum van Ecademy Benelux geplaatst - met links naar twee berichten op dit blog - waarin hij de Ecademy members vroeg of ik gelijk had.

Het bericht op het Ecademy forum had tot gevolg dat mijn blog plots ontdekt werd door een heleboel Ecademy members. Verscheidene members hebben gereageerd op het bericht op het Ecademy forum. Tot nu toe heeft slechts één Ecademy member rechtstreeks op mijn blog gereageerd. Als Guest Member van Ecademy kan ik niet meer rechtstreeks reageren binnen het Ecademy platform, vandaar dat ik van deze blog gebruik maak.

Ik heb dankzij Hendrik Deckers een tijdje kunnen genieten van een gratis PowerNetworker membership, lees dit bericht er maar op na. Vermits ik als werknemer van een eerder groot bedrijf geen behoefte heb om diensten of producten aan te bieden vond ik niet de moeite in te gaan op de betalende membershipformules, die variëren van 25 euro per jaar (GreenStar), 85 euro per maand (BlackStar). Zie ook het bericht hierover. Bovendien ben ik nog actief binnen verschillende verenigingen en netwerken. Ik had bijgevolg niet de behoefte mij in te werken in nog een extra netwerk. De thema's die aan bod kwamen op de avonden die Ecademy Benelux regelmatig organiseert spraken mij daarentegen wel aan.

Sinds het aflopen van het gratis PowerNetworker membership heb ik ervaren dat de houding van Ecademy ten opzichte van Guest Members fundamenteel gewijzigd is. Waar Guest Members vroeger niet veel in de weg gelegd werden, is de situatie nu dat Guest Members constant herinnerd worden aan het feit dat ze moeten upgraden naar een betalende formule. Het is zelfs zo erg dat buitenstaanders op de Ecademy website makkelijker kunnen navigeren dan Guest Members.

In de joods/christelijke traditie is een gast iemand die je in je huis met alle respect ontvangt, een gast krijgt zelfs een ereplaats aan de feesttafel. In de huidige maatschappij is het evident dat een dergelijke houding economisch niet haalbaar is. Ik vermoed overigens dat het zelfs vroeger niet aanvaard werd dat een gast zeer lang beroep kon doen op de ereplaats.

De gewijzigde houding van Ecademy ten opzichte van Guest Members is overigens nooit naar de Guest Members gecommuniceerd. Het enige wat zichtbaar is, zijn de storende schermen telkens je content op het platform wil raadplegen. Af en toe krijgen Guest Members per email aanbiedingen om in te gaan op betalende formules.

Volgens het Ecademy-artikel op Wikipedia telt Ecademy 70.000 geregistreerde gebruikers, waarvan 8.000 betalende. Volgens info van de startpagina van Ecademy Benelux zijn er in België 1095 geregistreerde gebruikers waarvan 260 betalende. Dit geeft duidelijk aan dat de overgrote meerderheid van de Ecademy members Guest Members zijn.

Met het bericht Ecademy sucks wou ik aangeven dat de goodwill die ik voor Ecademy had, volledig verdwenen is. Indien je niet bereid bent elk jaar minstens 25 euro neer te tellen, tel je niet meer mee. Ik kan natuurlijk niet spreken voor de overige 62.000 Guest Members, maar ik heb toch zo'n vermoeden dat de huidige houding van Ecademy niet op veel bijval zal kunnen rekenen bij de 62.000 Guest Members.

Als ik toch advies zou mogen geven aan Ecademy kan ik alleen maar adviseren consequent te zijn naar de Guest Members. Ofwel zijn Guest Members personen waar je rekening mee houdt - ze worden immers telkens meegeteld in de vermeldingen van het aantal members - waardoor je ze toch enkele functionaliteiten aanbiedt en niet constant irriteert, ofwel beschouw je Guest Members als ballast die de facto hetzelfde te zien krijgen als buitenstaanders, maar dan mag je ze ook niet meer meetellen in het aantal members.

Ik wil nog enkele citaten geven uit de reacties op het Ecademy forum op Ecademy sucks.

Dit is een opinie van een individu, geen onderzoek de naam waardig. Voor dit individu een korrekt besluit, naar meerwaarde voor een grotere gemeenschap weinig bruikbaar.

Sommige puntjes vertonen misschien enige vorm van waarheid maar de rest is volledig onjuist en niet onderbouwd.

Does Ecademy suck ? No it doesn't (-:

Dat BLVG wat beperkt is ligt aan zijn eigen beperkingen door geen lidgeld te betalen. Leeft waarschijnlijk nog in het Free Internet tijdperk (grin) ((Zal maar oppassen wat ik zeg, want zag ook LvB ergens op die blog))

BVLG (whoever hides behind that acronym) apparently doesn't like ecademy. To me, there's nothing right or wrong to that. It's a fact.

Als mr. BVLG in zijn eerste maand genoeg moeite had gedaan, dan had ie gezien hoe leuk het was.

Wat me het meeste stoort in je blog is dat je jezelf achter een 'afkorting' plaatst (BVLG) en je jezelf portretteert als een schim, een schaduw....misschien ben je wel een schaduw van jezelf ?
Technorati : -

Related Posts with Thumbnails