Analyse van de Marcom Top 100 - Oktober 2007
De Marcom Top 100 wordt maandelijks samengesteld op basis van de Google Pagerank, de Technorati Authority, de stemmen van Marketingfacts-leden en de waardering van de initiatiefnemers van de lijst. Vorige maand had ik reeds bekend gemaakt hoe de verschillende componenten bijdragen tot de score die bepaalt hoe hoog een blog scoort. Deze percentages zijn voor de editie van de Marcom Top 100 van oktober 2007 quasi gelijk gebleven.
De Google Pagerank telt iets zwaarder door (+0,3%), wat te wijten is aan het feit dat de Marcom Top 100 één blog minder telt met pagerank 3 en één blog meer telt met pagerank 7.
De invloed van Marketingfacts waardering is zeer lichtjes gedaald (-0,1%), wat kan verklaard worden door één blog minder met waardering 6 en één blog meer met waardering 5.
In september hadden alle blogs in de Marcom Top 100 in het totaal 2310 stemmen verzameld. Voor oktober zijn dit er ondertussen 2386, of een toename van 76 stemmen.
Het schermformulier vermeldt : Je stem wordt onthouden voor de Marcom Top 100 van volgende maand en daarna. Natuurlijk kun je je stem altijd wijzigen.
Het lijkt mij bizar dat voor 10 blogs uit de huidige Marcom Top 100 het aantal stemmen van september naar oktober gedaald is.
Frankwatching : 2 stemmen minder
Molblog : 5 stemmen minder
Frank-ly : 1 stem minder
Usarchy : 3 stemmen minder
Hans on Experience : 1 stem minder
Hardcopy : 1 stem minder
Reclamewereld.blog.nl : 1 stem minder
Propaganda : 2 stemmen minder
Life is one big idea : 1 stem minder
TND Media : 1 stem minder
Wat zou de verklaring hiervoor zijn ?
Een toename van het aantal uitgebrachte stemmen met 76 lijkt mij vrij laag te zijn. Zouden er echt zo weinig stemmen uitgebracht worden elke maand ?
Update 4/10/2007
Uit de discussie op een artikel bij Marketingfacts blijkt dat de geregistreerde leden van Marketingfacts slechts één stem kunnen uitbrengen. Zolang je je stemmen niet wijzigt blijven de 5 blogs die gekozen zijn meetellen als stem. Je kan natuurlijk steeds van mening veranderen, maar je stemmen in het verleden tellen dan niet meer mee. Gelukkig is de formulier op het stemformulier ondertussen wat duidelijker geworden.
Technorati : Blogs - Marketingfacts - Marcop Top 100
Stemmen, en zeker regelmatig stemmen, doe je puur uit overtuiging. Erg gedreven kan je niet zijn:
- Je stem heeft bijzonder weinig invloed, zoals je al aanhaalt.
- Je maakt zelf geen kans om 'iets' te winnen. Je krijgt niets in return.
- Ook je blog waarop je stem krijgt niets echt in return buiten wat extra aandacht.
- Je vergeet gemakkelijk te stemmen.
Heeft u ook een bedenking ?
<< Home