Analyse van de Marcom Top 100
De Marcom Top 100 is een overzicht van de 100 belangrijkste Nederlandstalige weblogs op het gebied van marketing en communicatie. Elke blog krijgt een score, verder in dit bericht de Marcom score genoemd. De Marcom score is samengesteld op basis van de Google Pagerank, de Technorati Authority, de Marketingfacts appreciatie en het aantal stemmen van Marketingfacts leden.
De eerste grafiek geeft een globaal beeld. Voor alle deelnemende blogs werd de Marcom score uitgezet ten opzichte van de positie.
Enkele conclusies.
- Er is een smalle top.
- Er is achteraan in de top 100 een vrij vlak verloop : tussen plaats 60 en 90 is er slechts een verschil van 10 eenheden in de Marcom score.
- Blogs die de top 100 niet gehaald hebben hebben slechts weinig bijkomende eenheden nodig : tussen plaatsen 100 en 120 is er slechts een verschil van 10 eenheden.
- Vanaf plaats 140 gaat de Marcom score snel naar beneden.
We kunnen nagaan wat de invloed is van elk van vier componenten van de Marcom score.
Impact van de Google Pagerank op de Marcom Score
Invloed van de Google Pagerank
- Voor blogs in de top 100 geldt "hoe hoger de Google Pagerank, hoe hoger de Marcom score", maar met een zwakke correlatie.
- Voor blogs buiten de top 100 is er geen correlatie.
Impact van de Technorati Authority op de Marcom Score
Invloed van de Technorati Authority
- Voor blogs in de top 100 geldt "hoe hoger de Technorati Authority, hoe hoger de Marcom score", de correlatie is iets sterker dan voor de Google Pagerank.
- Voor blogs buiten de top 100 is er geen correlatie.
Impact van de Marketingfacts appreciatie op de Marcom Score
Invloed van de Marketingfacts appreciatie
- Voor blogs in de top 100 geldt "hoe hoger de Marketingfacts appreciatie, hoe hoger de Marcom score", zelfs met een lichtjes exponentiële correlatie, weliswaar met een zwakke correlatie.
- Voor blogs buiten de top 100 is er slechts zwakke correlatie.
Impact van het aantal stemmen op de Marcom Score
Invloed van het aantal stemmen
- Voor blogs in de top 100 geldt hoe meer stemmen, hoe hoger de Marcom score (met weliswaar zwakke correlatie), er is een grote wolk van blogs met 25 stemmen of minder.
- Voor blogs buiten de top 100 is er geen correlatie.
Nu we toch over verschillende gegevens beschikken voor 177 blogs kunnen we ook nagaan of deze componenten onderling afhankelijk zijn.
De volgende grafiek toont de relatie tussen Google Pagerank en Technorati Authority.
Voor beide groepen blogs (in de top 100 en in de wachtkamer) is er slechts een zwakke correlatie tussen beide indicatoren. Voor de 177 blogs waarvoor er gegevens beschikbaar zijn, zijn Google Pagerank en Technorati Authority slechts in beperkte mate van elkaar afhankelijk. Een hoge Google Pagerank zorgt bijgevolg niet automatisch voor een hoge Technorati Authority en omgekeerd.
De volgende grafiek toont de relatie tussen de Marketingfacts appreciatie en het aantal stemmen.
Voor beide groepen blogs (in de top 100 en in de wachtkamer) is er helemaal geen correlatie tussen beide indicatoren. De appreciatie van de Marketingfacts beoordelaars hangt helemaal niet samen met het aantal uitgebrachte stemmen.
Ik veronderstel dat sommige blog-eigenaars zich wel eens afvragen "Hoe kun je hoog scoren in de Marcom Top 100". Door eventjes naar de cijfertjes te kijken heb ik een vermoeden welke coëfficiënten er toegepast worden. Dit leidt mij tot de volgende aanbevelingen om hoog te scoren.
- Bouw een goede relatie op met de Marketingfacts beoordelaars, de Marketingfacts appreciatie zorgt voor 50% van de Marcom score.
- Zorg voor een hoge Google Pagerank, deze zorgt voor 40% van de Marcom score.
- Zorg voor een hoge Technorati Authority, met andere woorden zorg er voor dat veel blogs naar je blog linken; dit draagt spijtig genoeg slechts 6% bij in de Marcom score.
- Mobiliseer je fanclub om voor je te stemmen, maar hou er rekening mee dat dit gemiddeld slechts 3% bijdraagt in de Marcom score.
De Technorati Authority en het aantal stemmen dragen voornamelijk bij tot de scores van de hoog scorende blogs. De bijdrage van de Technorati Authority draagt voor sommige blogs tot meer dan 20% (6% gemiddeld). De bijdrage van het aantal stemmen loopt voor sommige blogs op tot meer dan 10%.
Ik ben benieuwd of voor de volgende editie van de Marcom Top 100 - verwacht begin oktober - deze conclusies ook nog zullen gelden. Indien het nog niet te laat is kan u uw stem uitbrengen voor dit blog die voor de eerste keer kan genomineerd worden. Een stem voor de andere Belgische blogs mag overigens ook, het lijstje hiervan kan u overigens hier vinden.
Technorati : Marketingfacts - Marcom Top 100
Zelf vroeg ik me al wel langer af in welke mate al deze parameters doorwegen. Deze zeer mooie uiteenzetting biedt voldoende antwoord! Ik vraag me trouwens af of ze bij marketingfacts zelf al zo nauw hebben gekeken naar deze parameters.
Over geringe correlatie tussen Technorati authority en Google Pagerank:
is het mogelijk om de grafiek groter te maken en namen bij je datapunten te zetten?
Mijn eigen idee was al een hele tijd dat "veelposters" (die dus meer "linkbackvolume" hebben), en "conversationele linkers" (mensen die dus veel en vaak linken en dan als respons vaak eenlinkje terugkrijgen automatisch hoger scoren in Technorati.
Google daarentegen heeft een zelfregulerend mechanisme: hoe vaker je post, hoe meer je Pagerank wordt uitgesmeerd, hoe vaker je linkt, hoe meer last van "Pagerank bleeding".
Maw Technorati valt veel makkelijker te "manipuleren" door link- en postfrekwentie op te drijven, bij Google telt de verhouding tussen aantal buitengaande en inkomende links.
(Deze redenering is een grove versimpeling van wat de Google algoritmes ondertussen geworden zijn - bv er wordt algemeen aangenomen dat een paar relevante ("topical") externe links je ranking op dat topic net verhogen - maar het zou wel de ruwe trend kunnen verklaren)
Ik heb mijn site (www.codeboy.be) sinds gisteren aangemeld. Dus nog een Vlaamse blog met een eerste ranking in oktober 2007 :)
Ik vroeg me al af wat de wegingsfactoren waren, maar nu is het een stuk duidelijker.
Op mijn blog maakte ik een kleine bedenking. De top10 worden namelijk vermeld op de home van marketingfacts.nl en dat is een pagina met een PR7, toch leuk meegenomen!
Heeft u ook een bedenking ?
<< Home