Metatale legt een ei
Een bekende blogger publiceert op zijn blog een nieuwe gadget. Dit bericht wordt overgenomen door enkele andere bekende bloggers. Dit is voldoende voor andere, minder in de belangstelling staande bloggers om dit gadget ook eens uit te proberen en het verhaal hierover op hun blog te brengen.
Conclusie van dit alles. De bekende blogger die als eerste over het gadget berichtte verhoogt zijn reputatie in de blogosfeer als trendsetter. En de schaapjes hebben de bekende bloggers weer mooi gevolgd.
En wat was nu het voorwerp van deze actie ? Juist, een tool dat de reputatie in de blogosfeer van een blogger aangeeft.
PS Hoe kan een lief klein blogje waarop amper iets gepubliceerd wordt, waar amper bezoekers naar toe komen, waarnaar slechts enkelen linken, met Technorati Authority 3 van Metatale score 13 krijgen ? Tegelijkertijd ken ik een andere blog waarop rond een gespecialiseerd thema regelmatig gepubliceerd wordt, dat binnen de community in het domein een stevige reputatie opgebouwd heeft, waar dagelijks wel wat bezoekers over de vloer komen, waarnaar honderden sites linken, met Technorati Authority 151 van Metatale score 2 krijgen ?
Technorati : Metatale
Goeie opmerking, BVLG, en je raakt onmiddellijk de kern van MetaTale aan.
De algemene lijst is niet meer dan dat, een algemene lijst.
De echte waarde en invloed zal blijken als je op een gespecialiseerd thema zoekt.
Lees zeker de verdere uitleg hier:
http://www.ondernemeringent.be/2007/11/over-metatale.html
Bijkomend: ik denk dat jouw Twitterfacts niet als 'Vlaams' opgenomen zal zijn; ik kijk dit zeker na.
Wat de terechte laatste vraag betreft vermoed ik dat Metatale niet de invloed tout court van de Vlaamse blogs gemeten heeft, maar de invloed van de Vlaamse blogs in Vlaanderen (invloed op Vlaamse lezers en op Vlaamse blogs).
Invloed op een internationaal publiek wordt blijkbaar niet meegeteld, gezien het ontbreken van coolz0r.com, brusselsjournal.com, twitterfacts, veerle.duoh.com, mess.be enz.
Of om het enigszins oneerbiedig te zeggen: Metatale is een inteeltmeter ;-)
Ach ja....met ca 45.000 lezers en technorati authority van 450 krijgen we ook maar een rating van 2.
Hoe moet ik nu slapen? Al het werk is voor niets geweest...
*grinnik*
Wat LVB zegt klopt. Er wordt inderdaad gekeken wat de invloed is van een Vlaamse blog binnen Vlaanderen, maar dat maakt het in geen geval een inteeltmeter. Integendeel, dat "Vlaanderen" (in een volgend stadium ook België, ...) vormt immers ook de doelgroep van de bedrijven die gebruik maken van de MetaTale analyses. Kijk even naar de 3 basispunten van MT (invloed, thema, locatie). Iemand die bijzonder goed scoort op het internationale web en minder binnen de Vlaamse "community", heeft op dat ogenblik minder waarde voor een marketeer die zich richt op Vlamingen, toch?
Overigens, de scores van bijvoorbeeld Veerle en Coolz0r zijn niet eens zo laag. Binnen bepaalde thema's gaan zij ongetwijfeld in de toplijst eindigen.
@tijs
Twitterfacts scoort 2, niettegenstaande verschillende links vanuit Belgische blogs. Balletjes.blogspot.com scoort hoog, met zo goed als geen links. Het grote verschil is dat de ene blog in het Engels geschreven is, de andere in het Nederlands.
Ik blijf de resultaten bizar en onverklaarbaar vinden.
Je kan je ook afvragen waarom Veerle (duoh punt com) er niet tussen staat. Omdat ze Engelstalige berichten plaatst kan geen excuus zijn. Ik zou haar eerder op #1 verwachten.
@ Luc: groot gelijk. Ik ben dan ook een inteelbal bij uitstek! Als Bart mij een mailtje stuurt met 'scoop' in de subject, dan wordt dat rechtstreeks naar mijn blog geforward.
En zolang marketers en budgetten op landelijk niveau blijven, zal er in Vlaanderen veel interesse zijn naar de invloed van de Vlaamse blogs in Vlaanderen.
Tijd en ruimte zoals wij ze online kennen, zijn niet van toepassing in de marketingadeling.
Heeft u ook een bedenking ?
<< Home