B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

17 april 2008

Universal McCann Wave 3 report

Universal McCann heeft zopas het Wave 3 rapport gepubliceerd. Dit rapport bevat een schat aan informatie over de impact van social media. Universal McCann heeft zich voorgenomen social media platformen aandachtig op te volgen : het gebruik, de attitudes, de belangstelling. Het huidige rapport bouwt verder op twee voorgaande rapporten. De eerste studie (Wave 1) was gepubliceerd in september 2006, de tweede (Wave 2) in juni 2007. In het huidige rapport (Wave 3) worden enerzijds nieuwe inzichten voorgesteld. Anderzijds wordt beschreven hoe trends sinds Wave 1 geëvolueerd zijn. Voor Wave 3 werd beroep gedaan op de mening van 17.000 internetgebruikers in 29 landen.

De globale highlights van het rapport staan op het plaatje hieronder.



In het onderzoek werd gezocht naar de mening van actieve internetgebruikers (minstens om de twee dagen internet gebruiken) tussen de 16 en 54 jaar.



Uit de antwoorden van de actieve internetgebruikers blijkt dat deze zeer vaak online video clips bekijken (82,9%) en blogs lezen (72,8%). Video's opladen bevindt zich aan de andere kant van het spectrum (38,5%) met Subcribe to an RSS feed op de laatste plaats (33,7%). In het rapport worden de percentages ook omgerekend naar aantal gebruikers (wereldwijd), wat indrukwekkende cijfers oplevert.

Read blogs/weblogs : 346 miljoen gebruikers
Share a video clip : 303 miljoen gebruikers
Watch video clips online : 394 miljoen gebruikers
Read personal blogs/weblogs : 321 miljoen gebruikers
Visit a friends social network page : 307 miljoen gebruikers
Manage a profile on a social network : 272 miljoen gebruikers
Upload photos : 248 miljoen gebruikers
Subscribe to an RSS feed : 160 miljoen gebruikers

Uit de cijfers voor de verschillende trends opgesplitst per land blijkt duidelijk dat er een sterke toename is van de participatie van de internetgebruikers. Het is bovendien opvallend dat deze participatie in de onderzochte Aziatische landen (China, Zuid Korea, Japan, Filipijnen) aanzienlijk sterker is dan in de Verenigde Staten en de Europese landen. Er zijn bijvoorbeeld meer bloggers in China (42,3 miljoen) dan in de VS (26,4 miljoen). Voor België worden in het rapport geen cijfers gegeven, voor Nederland wel. Nederland blijkt vaak hoog te scoren, het voert soms zelfs voor een aantal trends de rangschikking aan (uploading photos, watching video clips).

Social networks blijken nog steeds in de lift te zitten. Social networks zijn tegenwoordig het belangrijkste platform voor het uitwisselen van content (tekst, foto's, video's). Ze zijn bovendien zeer belangrijk voor het beheer van sociale relaties van de gebruikers. Globaal bekeken blijkt MySpace het meest bezocht te zijn, met Facebook op de tweede plaats. Gezien de populariteit van lokale initiatieven in verschillende landen en continenten is een globaal social networking platform volgens Universal McCann onwaarschijnlijk.

Universal McCann concludeert vervolgens dat het social orientated internet een niet te missen opportuniteit is voor adverteerders en marketeers. Bedrijven moeten social media gebruiken om conversaties op te zetten met consumenten, bij voorkeur gebruik makende van de bestaande social networks.

Tegen het einde van dit jaar mogen we ons aan een nieuwe versie van dit rapport (Wave 4) verwachten. Er is aangekondigd dat in dit volgende rapport aandacht zal besteed worden aan "new social media innovations". Bovendien zal het aantal gecoverde landen ook groter zijn. Hopelijk zal België er dan ook bij zijn.

Technorati : - -

Related Posts with Thumbnails