Snelheidsbeperkingen zijn voor mietjes
Vandaag ben ik over de E40 van Leuven naar Brussel gereden. De wegenwerken op de E40 - met drie versmalde rijstroken in plaats van de 4 normale - zijn gestart en op zondagmiddag werd er al volop gewerkt. Wat mij voor de zoveelste keer opviel is dat de de snelheidsbeperking van 70 km/u langs geen kanten gerespecteerd werd. Morgenvroeg, tijdens de ochtendspits, zal de snelheidsbeperking gegarandeerd wel gerespecteerd worden. Ik ben benieuwd hoeveel fileuren er daar zullen genoteerd worden.
Verder op mijn traject daarstraks (naar Antwerpen via de E19) werd ik nog met verschillende snelheidsbeperkingen ten gevolge van werken geconfronteerd. Iets voor de verkeerswisselaar van de E40 met de Brusselse grote ring werd de snelheid eerst teruggebracht tot 90 km/u voor de werken aan het viaduct van de E40 over de ring. Ter hoogte van de gesplitste rijstroken (2 rechtdoor, 2 die afdraaien naar de grote ring) staat er vervolgens een bord voor 70 km/u. Eens te meer hield quasi geen enkele chauffeur rekening met dit bord. De snelheidsbeperking werd ook nergens expliciet opgeheven voor de wagens die richting grote ring kozen. De snelheidsbeperking naar 70 km/u voor de "afdraaiers" heeft ook geen enkele zin, want de werken hebben totaal geen invloed op de "afdraaiers".
Op de grote ring zijn er ook werken ter hoogte van de verkeerswisselaar met de E19. De brug over de grote ring moet aangepast worden voor de HST-treinen die binnen enkele jaren langs daar naar Nederland zullen rijden. De snelheid wordt nogmaals eerst naar 90 km/u teruggebracht en daarna naar 70km/u. Als je richting E19 gaat, krijg je eerst het bord 70 km/u te zien, met vlak daarna de aankondiging dat binnen 200 m een snelheidsbeperking van 90 km/u geldt. Ter hoogte van de versmalde rijstroken gaat de snelheid opnieuw naar beneden, naar 70km/u. Na de afrit Vilvoorde staan er opnieuw borden 90 km/u, wat verschillende keren herhaald wordt, tot op zo'n honderd meter voor het einde van de werken (aan de invoegstrook). Vanaf de afrit Vilvoorde krijgen de rijstroken opnieuw de normale omvang en is er buiten de ontbrekende pechstrook geen andere aanwijsbare motivatie voor de snelheidsbeperking.
Toen ik nadien het traject E19/grote ring/E40 in de andere richting afgelegde kwam ik veel minder wegenwerken tegen, maar toch nog steeds enkele onlogische snelheidsbeperkingen. Op de verkeerswisselaar grote ring/E40 richting Leuven is er geen snelheidsbeprking voor de grote bocht. Er is wel een bord dat aankondigt dat binnen 600 m (na de grote bocht dus) maar 90 km/u mag gereden worden. In de bocht is mijn snelheid meestal beperkt tot 90 km/u. De snelheidsbeperking geldt pas vanaf het recht stuk, waar de meeste autobestuurders opnieuw versnellen.
Er is echter nog een bijkomend probleem. Vlak na het eerste bord 90 km/u staat er al een tijdje een bord dat de snelheidsbeperking opheft. Vermoedelijk heeft dit te maken heeft met de werken op het viaduct over de grote ring. Gelukkig wordt de snelheidsbeperking 90 km/u nadien nog herhaald. De snelheidsbeperking die vermoedelijk geldt voor het samenvoegen van de 2 rijstroken die vanuit Brussel komen met de twee rijstroken voor het verkeer van de grote ring, wordt nadien ook niet expliciet opgeheven. Dit heeft weer tot gevolg dat zo goed als niemand zich aan de snelheidsbeperking houdt.
Tijdens de verkeersdrukte op weekdagen 's morgens en 's avonds respecteert iedereen de facto de snelheidsbeperkingen. Buiten deze uren en ook in het weekend vindt een groot deel van de auto-bestuurders het niet de moeite om de borden te respecteren. Dit kan te maken hebben met de onlogische plaatsing van sommige borden (zie de voorbeelden hierboven). Dit kan ook te maken hebben met het gebrek aan snelheidscontroles. Maar de grootste reden is de autobestuurders blijkbaar in grote mate lak hebben aan snelheidsbeperkingen. Je zou gaan denken dat snelheidsbeperkingen enkel voor mietjes zijn.
Heeft u ook een bedenking ?
<< Home