B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

10 november 2010

Cijfers over je gemeente

Voor diverse domeinen, van arbeidsmarkt over cultuur en milieu & natuur tot wonen, worden op de site Lokale statistieken per domein telkens verschillende cijfers voorgesteld. Je kan er de cijfers op de verschillende beleidsniveau's bekijken, van gemeente tot het Vlaams Gewest.


Zo vond ik toch enkele wetenswaardigheden over de gemeente waar ik woon, bijvoorbeeld de criminaliteitscijfers waar de diefstallen een dalende trend aangeven, de gewelddadige misdrijven tegen eigendom daarentegen stijgen.


Ik vond toch ook enige minpuntjes. Cijfertjes in een tabel zijn maar saai en verbergen vaak interessante trends. Door ze in een grafiek te tonen komen deze trends vaak spontaan tevoorschijn. De onderliggende Cognos software zal ongetwijfeld wel grafiekjes kunnen aanmaken, maar de weg hiernaartoe heb ik niet ontdekt.

De standaardrapporten tonen de cijfertjes voor een opgegeven gemeente, het vergelijken met andere gemeenten is enkel mogelijk door hetzelfde rapport in meerdere browservensters naast elkaar uit te voeren, telkens voor de betrokken gemeenten. Het alternatief is de optie "maak zelf een rapport".

Voor sommige indicatoren dateren de meest recente gegevens van toch enkele jaren terug, de criminaliteitscijfers gaan bijvoorbeeld maar tot 2008. Je zou toch verwachten van een performante overheid dat het bijvoorbeeld geen 10 maanden duurt om de criminaliteitscijfers van het afgelopen jaar te publiceren.

Related Posts with Thumbnails