Mobile Twitter berichten in België
Vorige week tijdens het Mobile World Congres te Barcelona verstuurde minister Vincent Van Quickenborne het volgende Twitter bericht
'40% of all tweets are created from mobile devices.' In België ligt dat pakken lager. @bvgl? #mwc
@vincentvq had mijn twitternaam initieel verkeerd gespeld, wat een opmerkzame Twitter gebruiker opmerkte en mij alsnog attent maakte op het bericht.
Hoe kan je aantonen hoeveel mobiele Twitter berichten er in België verstuurd worden ? Dit is geen makkelijk te bantwoorden vraag. Vermoedelijk weet enkel Twitter het exacte antwoord op deze vraag.
Er zijn misschien wel indicaties. Ik heb als voorbeeld alle #basta Twitter berichten genomen, dit zijn berichten waar de #basta hashtag voorkwam, de hashtag die geassocieerd was met het Basta programma van VRT. Tussen 12/01/2011 en 14/02/2011 heb ik 16.294 berichten opgemerkt.
Al deze Twitter berichten werden door 171 verschillende tools gepubliceerd, Twitter geeft in de API immers aan met welk tool elk individueel bericht gepubliceerd werd. Hieronder kan u de top 20 bekijken, deze 20 tools zijn verantwoordelijk voor 94% van alle #basta berichten.
- web : 36% van de berichten
- TweetDeck : 18% van de berichten
- Twitter for iPhone : 12% van de berichten
- Twitter for Mac : 6% van de berichten
- Twitter for BlackBerry® : 4% van de berichten
- Echofon : 2% van de berichten
- ÜberTwitter : 2% van de berichten
- Twitter for iPad : 2% van de berichten
- Mobile Web : 2% van de berichten
- Eén #basta : 2% van de berichten
- HootSuite : 2% van de berichten
- Twitter for Android : 1,5% van de berichten
- Snaptu : 1,3% van de berichten
- Twitterrific : 1,1% van de berichten
- Tweetie for Mac : 0,9% van de berichten
- TweetCaster : 0,5% van de berichten
- Tweet Button : 0,4% van de berichten
- Osfoora for iPhone : 0,3 van de berichten
- Facebook : 0,3% van de berichten
- Chromed Bird : 0,3% van de berichten
Als je deze percentages grafisch uitzet wordt duidelijk dat de eerste tools veel belangrijker zijn in vergelijking met de daaropvolgende tools.
10 tools uit deze top 20 zijn mobiele toepassingen, wat toch al een mooie aanduiding is. Als alle Twitter berichten van deze 10 mobiele tools opgeteld worden komen we aan 28%. Van de overblijvende 151 tools zijn er nog een heleboel mobiele tools. Als we veronderstellen dat de helft van deze overige Twitter berichten ook wel eens van mobiele aard zou kunnen zijn, komen we aan zo'n 31% van de #basta Twitter berichten die op een mobiel apparaat zouden verstuurd zijn.
#basta was een programma dat 's avonds uitgezonden werd. Het lijkt aannemelijk dat sommige Twitter gebruikers dan eerder van hun laptop of vaste PC gebruik maakten om de #basta berichten te verturen. Tijdens de werkuren heeft niet iedereen vanop zijn professionele werkpost toegang tot Twitter (ofwel is er geen internettoegang ofwel is de toegang tot Twitter geblokkeerd), wat er toe zou kunnen leiden dat er overdag misschien iets vaker met een mobieltje getwitterd wordt.
Het lijkt mij op basis van dit beperkte onderzoek dat België toch niet zo ver onder de 40% mobiele Twitter berichten zou kunnen zitten.
Ik denk juist dat het ook andersom werkt.
Overdag gebruik ik tweetdeck op de laptop, maar 's avonds schakel ik over op mijn smartphone met wifi.
Bij mij is het inderdaad overdag meer op de smartphone terwijl 's avonds gemakkelijker de computer wordt gekozen.
Echter als ik tv kijk, dan is het vaak wel de smartphone omdat je dan in de zetel ligt.
Zoals je zelf al vermeldt, is het heel moeilijk om juiste cijfers te krijgen. Er zijn clients die werken op een mobiel apparaat als op een vaste computer (bv. Tweetdeck, Echofon, ...), dus dit kan wel een vertekend beeld geven.
Heeft u ook een bedenking ?
<< Home