B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

28 januari 2012

Wie zijn de #30J-twitteraars?

Gisteren was er op social media enig commotie naar aanleiding van een artikel op dewereldmorgen over het profiel van de Twitter gebruikers die de hashtag #30j gebruikt hebben.


Op basis van 30 Twitter gebruikers werden algemene conclusies getrokken. Dit is natuurlijk ferm bij het haar getrokken en een aanfluiting van degelijke journalistiek. Tenzij natuurlijk dat de auteur van het artikel een bepaald standpunt wil aantonen, zeker als er dan uitspraken gedaan worden zoals "30 procent van de negatieve tweets komt van hogere kaderleden".

Laat de feiten voor zich spreken. Voor 25 januari heb ik 4159 Twitter berichten teruggevonden afkomstig van 1936 verschillende Twitter gebruikers. Een Twitter gebruiker kan in zijn Twitter profiel info over zichzelf opgeven. Ik heb een woordenwolk van al deze bio's gemaakt. Ik heb eigenlijk zelfs twee woordenwolken gemaakt, telkens met dezelfde input. Om de woordenwolken te ontlasten van ballast, werden enkele vaak voorkomende algemene woorden (lidwoorden, voorzetsels, bijwoorden, ...) zowel in het Nederlands als het Engels verwijderd.

De eerste woordenwolk is met Wordle gemaakt. Als je op de woordenwolk klikt krijg je een grotere versie te zien.


Met Tagxedo heb je wat meer controle over het formaat van de woordenwolk (formaat, fonts, kleuren). Als je op de woordenwolk klikt krijg je een grotere versie te zien.


Op basis van deze woordenwolk kan ik mij helemaal niet terugvinden in de conclusies van het artikel van dewereldmorgen. Blijkbaar zijn er veel #30j Twitter gebruikers die van zichzelf zeggen dat ze student zijn. Dat social media vaak voorkomt is al helemaal geen verrassing. Dan zijn ook nog de marketeers en de consultants. De hogere kaderleden springen er zeker niet uit.

Als je echt wil weten wie de #30j Twitter gebruikers zijn, moet er grondig sociologisch onderzoek uitgevoerd worden. Zoiets doe je niet op één, twee, drie. Daar moet je bovendien ook de tijd voor nemen.

Related Posts with Thumbnails