B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

15 januari 2012

Goede doelen

De afgelopen dagen ben ik meerdere personen tegengekomen die geld inzamelden voor Vredeseilanden. Het centrum van Leuven was zaterdag overspoeld moet jongeren die passanten in de winkelstraten aanklampten voor Vredeseilanden. Ik had de indruk dat deze vrijwilligers het lastig hadden centjes te pakken te krijgen. Het verschil met de buzz rond Music For Life nog geen maand terug was groot.

Music For Life was een zeer succesvol gebeuren, veel mensen luisterden naar Studio Brussel, veel personen liepen langs aan de glazen huizen, heel veel acties kwamen centjes afgeven aan het glazen huis. Het totaal ingezamelde bedrag, meer dan 7 miljoen euro, was rondom indrukwekkend. Zelf heb ik met de collega's aan verschillende acties meegewerkt. Deze acties hebben een niet onaardig bedrag opgeleverd. Het geeft een goed gevoel te merken dat je tesamen met collega's leuke acties kan opzetten die vervolgens een mooie opbrengst voor een goed doel opleveren.

De Music For Life actie heeft een enorm effect gehad in Vlaanderen. Vlamingen hebben gul gegeven, vaak in het kader van lokale acties. De kans is groot dat de Vlamingen vaak meer gegeven hebben dan ze misschien eerst van plan waren. Maar als je kinderen, je buur, je collega, ... je een bijdrage vragen, voor een doos wafels, als sponsoring voor een actie, of gewoon met de bedelbus, dan is de kans groot dat je daarop ingaat. Het thema van de laatste Music for Life "we do give a shit" was mooi meegenomen en gaf aanleiding tot allerlei toespelingen. Als het Rode Kruis een ander thema zou gekozen hebben, zou dan mijns inziens amper impact gehad hebben op het totaal ingezamelde bedrag. Het kwam soms bij me over dat de acties belangrijker waren dan het uiteindelijke doel.

Het neveneffect van het succes van Music for Life is dat de goodwill voor andere acties misschien wel eens verminderd zou kunnen zijn. Of deze acties moeten even prominent aanwezig zijn in de media en in het straatbeeld, wat bijvoorbeeld met deze actie van Vredeseilanden zeker niet het geval was. Naast Vredeseilanden zijn er nog talrijke andere initiatieven zoals Kom op tegen kanker, 11.11.11, Broederlijk Delen, Damiaanactie om er maar enkele te noemen. En dan zijn er nog de organisaties met goede bedoelingen die ook op onze vrijgevigheid beroep doen : Gaia, Natuurpunt, WWF, Amnesty International, ... Naast al deze "grotere" organisaties zijn er vaak nog lokale initiatieven die ook beroep doen op vrijgevigheid, zoals sportclubs, ouderraden van scholen of jeugdbewegingen.

Al deze initiatieven hebben hun reden van bestaan. Er ontstaat bijgevolg competitie tussen al deze goede doelen. Welk doel verdient het het meeste om onze centen te ontvangen. Iedereen zal daar een persoonlijke keuze in moeten maken. Hangt het af van de nabijheid van de problematiek, van de vertrouwdheid met de problematiek, van de heisa in de media, van de bekendheid van de vrijwilliger die je vraagt een bijdrage te doen, ... ?

Binnenkort is er in mijn dorp de jaarlijkse verkoop van wafels ten voordele van een werkgroep ontwikkelingssamenwerking. Vermits het lekkere wafels zijn, zullen we ten huize BVLG ook dit jaar onze bijdrage leveren ...

Related Posts with Thumbnails