B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

20 maart 2012

Android AndroSenor

Vorige week kon u hier al een bespreking lezen over de Android Instant Heart Rate app, een leuke en zeer originele toepassing van het gebruik van de sensoren van een Android smartphone. De hedendaagse smartphones verschillen van de eerste draagbare telefoons door het feit dat er talrijke sensoren aan boord zitten. Deze sensoren laten toe dat de huidige smartphones veel meer kunnen dan louter telefoneren en SMS-en versturen. En het zou best kunnen dat nieuwere smartphones zullen uitgerust worden met nog meer en nog betere sensoren.


De AndroSenor app laat toe in één enkele app de meetwaarden van alle sensoren van een Android smartphone te visualiseren. Deze app is niet uniek, er zijn andere apps die eveneens de sensoren uitlezen en de waarden rapporteren. Persoonlijk verkies ik het overzicht van deze app. Deze app maakt sommige andere apps (gedeeltelijk) overbodig. De app toont bijvoorbeeld de toestand van de batterij : de temperatuur van de batterij (bij intensief gebruik van mijn smartphone durft die wel eens warm te worden), het level (het % dat de batterij geladen is), de spanning, de status (charging/not charging) en de "health" van de batterij (gelukkig nog prima in orde voor mijn smartphone).

AndroSenor laat ook toe informatie te bekomen over je smartphone (hardware, software, display en info over je netwerkprovider en je wifi verbinding - indien deze actief zijn). Bovendien voorziet de app de mogelijkheid om de waarden van de sensoren weg te schrijven in een log-bestand. Zelf ben ik geen ontwikkelaar van Android apps, maar ik kan mij voorstellen dat de log-bestanden met de waarden van de sensoren nuttige info kunnen opleveren voor het debuggen van de apps in ontwikkeling.

Deze app laat ten slotte ook toe te weten te komen welke sensoren er ontbreken op je smartphone.
"The following sensors are not supported by your device:
Gyroscope
Atmospheric pressure
Temperature"

Hiermee weet ik al waarop ik bij de aanschaf van mijn volgende smartphone moet letten ...

De AndroSenor app is gratis beschikbaar in de Android Market (Google Play).

Related Posts with Thumbnails