B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

16 mei 2012

Twitteren op een event

De afgelopen dagen was ik aanwezig op twee events, maandagnamiddag op een workshop over Conversation Management in crisissituaties van Vlerick, dinsdagnamiddag op het Nice To Know You event georganiseerd door SAS Institute. Voor beide events hadden de organisatoren telkens een hashtag voorgesteld aan de deelnemers, respectievelijk #convcomp en #ntky2012.

Frappant was het verschil in aanpak door de organisatoren wat betreft het op gang brengen van de conversaties op Twitter voor beide events. Tijdens de Vlerick workshop waren de medewerkers van Vlerick die ter plaatse aanwezig waren zeer actief op Twitter, veel actiever dan de deelnemers (@Vlerick, @SofieVerstreken en @Steven_InSites). Op het event van SAS Institute was er slechts één enkele tweet van een medewerker van SAS Institute te bekennen. De conversaties werden daar voornamelijk op gang gebracht door een beperkt aantal deelnemers (@geert_martens, @4CConsulting en bhendrickx88). Tijdens de Vlerick workshop was er een Twitter wall - alle Twitter berichten voor de hashtag van het event werden live getoond, tijdens het SAS Institute event ontbrak een dergelijke Twitter wall. Tijdens beide events was er wifi voor de aanwezigen. In 2009 heb ik een handleiding opgesteld voor organisatoren van een event, deze blijkt nog redelijk actueel te zijn : "Handleiding Twitteren tijdens een event - voor organisatoren".

De tabel hieronder vergelijkt beide events wat betreft het aantal Twitter gebruikers, de Twitter berichten en de aanwezigen.



Het verschil in resultaten voor beide events is groot. Zou het ontbreken van een Twitter wall tijdens het SAS Institute event iets voor tussen zitten ? Of moet de verklaring elders gezocht worden ?

Wat brengt er overigens iemand toe te twitteren tijdens een event ? Er kunnen vele redenen bedacht worden. Sommige personen vinden het nodig de buitenwereld steeds te laten weten waar ze zijn, wie ze ontmoet hebben, wat ze zien, wat ze er van vinden, ... Anderen dan weer vinden het nodig de belangrijkste uitspraken van de sprekers van een event te herhalen, ofwel voor persoonlijk gebruik, ofwel voor personen die er niet bij zijn (de aanwezigen hebben de uitspraken ook gehoord of gezien op de slides, dus de toegevoegde waarde voor deelnemers lijkt mij beperkt te zijn). Soms komen ook de sprekers in actie, ze kondigen zichzelf aan, ze kijken er naar uit, ze zijn blij dat het voorbij is, ze maken bekend waar de slides te vinden zijn. Nog anderen geven na de presentaties telkens hun appreciatie. Nog een andere aanleiding is het plaatsen van leuke foto's, van de sprekers, van interessante slides, van deelnemers, ... Een laatste categorie zijn de personen die geen eigen berichten plaatsen, maar eerder berichten van anderen herhalen (retweeten).

Waar ik vroeger vaak veel twitterde tijdens een event doe ik dit nu veel minder. De combinatie van aandachtig de presentaties volgen en twitteren is niet evident. Vaak loop je achter met het twitteren, zodat je soms zaken mist, zeker met een spreker die er van door gaat met een sneltreinvaart. Tenzij je natuurlijk getraind bent te tokkelen op je smartphone of je tablet wat de spreker enkele minuten terug gezegd heeft en tegelijkertijd in real time te luisteren, net als een simultaanvertaler.

Misschien waren de deelnemers op het SAS Institute event veel meer aan het luisteren naar de sprekers en hadden ze bijgevolg geen tijd om te twitteren ?

2 Bedenking(en) :
Anonymous frank had op 16 mei, 2012 09:38, de volgende bedenking ...

Zit de verklaring niet verstopt in je vergelijkende tabel? Als er relatief minder twitteraars op SAS event zijn, dan is het niet meer dan logisch dat er relatief minder getwittert wordt? Dat wordt bevestigd door de ratio "twitter berichten/ twitter gebruikers", waar sas zelfs net iets beter scoort.

Meer nog; zou je niet kunnen stellen dat, aangezien de Vlerick-medewerkers zelf de conversatie op gang probeerden brengen en gezien hun twitter-wall, ze bij Vlerick eigenlijk juist minder succesvol waren? Kijk eens naar de verhouding "twitter berichten deelnemers"/"twitter gebruikers deelnemers" en je krijgt idd een ander beeld! ;-)

 
Anonymous Patrick Vandenberghe had op 21 mei, 2012 15:36, de volgende bedenking ...

Overigens qua Twitter en crisiscommunicatie ... Vanuit de Vereniging voor Overheidscommunicatie Kortom werd op 2011-11-23 een leidraad 'Gebruik van sociale media in crisiscommunicatie' gelanceerd, zie ook http://www.kortom.be/nieuwsdetail.aspx?id=1837

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails