B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

18 december 2009

Handleiding Twitteren tijdens een event - voor organisatoren

Het versturen van Twitter boodschappen tijdens een event is een trend die onmiskenbaar is. In een recent bericht heb ik getoond hoe Twitter gebruikt werd tijdens een aantal social media gerelateerde events. Het aantal Twitter gebruikers dat tijdens een event Twitter berichten de twitosfeer instuurt bedraagt 10% tot 30% van de aanwezigen.

Als je een event organiseert, waar moet je dan mee rekening houden als je wil dat er tijdens je event Twitter berichten de twitosfeer ingestuurd worden ?

Vooraf
  1. Denk er aan om voor het event eventueel een speciale Twitter account op te zetten
  2. Gebruik de nieuwe speciale Twitter account of je reeds bestaande Twitter account om het event tijdig aan te kondigen
  3. Je kan ook proberen vooraf de nodige hype op Twitter te creëren, wat bijvoorbeeld het geval was voor TedxBrussels
  4. Kies een hashtag voor het event en maak deze bekend op Twitter, zorg er wel voor dat je hashtag uniek is, initieel was er sprake van #bcg voor Barcampghent3, maar #bcg wordt ook gebruikt voor Boston Consulting Group
  5. Overweeg of het aangewezen is om enkele Twitter gebruikers uit te nodigen voor het event om de conversatie op Twitter op gang te brengen
  6. Maak eventueel een Twitter list aan van de Twitter gebruikers die op het event zullen aanwezig zijn

Tijdens het event
  1. Overweeg of het wenselijk is tijdens een event een twitterwall te voorzien, dit kan via speciale schermen, ofwel door af en toe tijdens of tussen de presentaties de Twitter berichten op het hoofdscherm te tonen
  2. Wees je er van bewust dat niet alle Twitter gebruikers enkel positieve berichten over je event zullen publiceren, zaken die mislopen worden meedogenloos aan de kaak gesteld
  3. Voorzie plaats voor de personen die tijdens het event de batterijen van hun laptop of telefoontoestel wensen op te laden
  4. Indien je het Twitter gebruik wil stimuleren, voorzie een wifi netwerk dat de deelnemers aan het event (gratis) kunnen gebruiken tijdens het event

Na het event
  1. Ga je hoeveel buzz je event in de twitosfeer opgeleverd heeft
  2. Ga na welke Twitter gebruikers de hashtag van het event gebruikt hebben
  3. Voeg de interessante Twitter gebruikers die je hebt leren kennen dankzij het event toe aan je followers
  4. Bedank de Twitter gebruikers die je event gepromoot hebben

  5. Maak via Twitter bedenk waar men resultaten van het event kan bekijken, zoals foto's, filmpjes, presentaties, ...

Zie ook de handleiding voor deelnemers aan het event.

Related Posts with Thumbnails