Boetes
De afgelopen dagen heb ik verschillende keren vertoefd op de Belgische snelwegen buiten de klassieke filemomenten. Het viel mij op dat op de linkerstrook verschillende bestuurders te vinden waren die om het voorzichtig uit te drukken een ietsie pietsie te snel reden. Daar waren natuurlijk enkele tweewielers bij (weliswaar in gemotoriseerde vorm). Maar waar ik even wil bij stilstaan zijn toch de voertuigen op vier wielen. Het viel namelijk op dat vele van deze "snelle" wagens van Duitse makelij (of zeker ontwerp) waren.
De eco-belastingen zijn indertijd ingevoerd met als doel op termijn niets op te brengen. Er werden immers extra belastingen opgelegd op zaken die de consumenten op een makkelijke (en meer milieuvriendelijke) manier konden vermijden.
Vandaar mijn voorstel. Misschien moet het idee onderzocht worden om snelheidsboetes te koppelen aan de waarde van de wagen. Van iemand die zich een dure wagen kan veroorloven, kan verondersteld worden dat die duurdere boete er ook nog af kan. Overigens hoeven de bestuurders van alle wagens - met inbegrip van de duurdere - zich toch allemaal aan de snelheidsbeperkingen te houden. Een goede chauffeur hoeft dus niets te vrezen van deze hogere boetes. En zij die toch te snel rijden, zullen de staatskas een beetje meer spijzen ...
Volgens mij is een geldboete geen goeie oplossing. Beter zou zijn om de overtreders in tijd te beboeten.
Per 10km/u te hard bijvoorbeeld, ga je een uur lang werken voor een vzw, een ouderlingentehuis of een dierenasiel ofzo. Je mag niet kiezen wanneer je dat doet, nee dat wordt voor jou bepaald, ongeacht of je dan een vergadering hebt, of een reis hebt gepland.
Smartphones of zelfs gewoon telefoon is gedurende dat uur onbeschikbaar.
Te snel rijden = tijd kwijt. Tijd = veel geld voor zij die massa's geld verdienen.
Wil dat dan zeggen dat je boete kleiner is wanneer je gaat racen met een tweedehands wagen?
@Paul
Zogezegd gewonnen tijd laten presteren voor een goed doel kan inderdaad een interessant initiatief zijn. Ik vrees echter dat de kosten voor het opzetten van een dergelijk systeem te hoog oplopen en dat er van deze alternatieve straffen bijgevolg weinig in huis zalkomen.
@Stijn
Dit mag inderdaad niet de bedoeling zijn. Misschien dan toch de (minimum) boetes zeker op het huidige niveau behouden. Het alternatief is een rijbewijs met punten, waarvan reeds sprake was toen JLDehane nog minister van verkeer was. En dat is toch al een hele tijd terug ...
Heeft u ook een bedenking ?
<< Home