B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

14 december 2012

Kranten lezen

Vandaag was er heel wat te doen over krantenuitgevers die een oplossing zouden gevonden hebben om lezers van de krantensites uiteindelijk te laten betalen voor de artikels die ze online lezen. De technologie om de betalingen mogelijk te maken zou Media ID zijn.

Op de online site van De Morgen kon ik vandaag dit lezen (ik heb het overigens daarstraks ook gelezen in de papieren versie ...) .

Binnenkort is het definitief verleden tijd om alle actualiteit gratis op nieuwssites te lezen. Alle grote Belgische uitgevers hebben een akkoord bereikt over een eengemaakt betaalplatform. Daarmee zullen ze in de loop van 2013 een groot deel van hun nieuws achter een betaalmuur stoppen.

Op de iMinds site klinkt het als volgt.

Het Media ID project wil een open en betrouwbare oplossing ontwikkelen om de identiteit van media gebruikers te kunnen beheren over verschillende platformen, toestellen en media heen. Dat maakt nieuwe diensten en sterk gepersonaliseerde media mogelijk, op een erg gebruiksvriendelijke manier. Het project wordt momenteel geëvalueerd en zal mits goedkeuring van start kunnen gaan in het voorjaar van 2013.
Ik weet niet goed wat ik van dit alles moet denken. Een hoera-gevoel wekt het zeker niet bij mij op. De kranten die nu al een mager aanbod hebben op hun website (zoals hln.be of demorgen.be) zouden blijkbaar nog minder artikels gratis aanbieden. De VRT zou de artikels gratis blijven aanbieden, maar registratie zou nodig zijn. De Tijd zit al grotendeels achter een betaalmuur. De Standaard heeft een nog mooi aanbod van gratis artikels (meestal enkel de meest recente ), maar daar zou dus wel eens verandering in kunnen komen.

Een big brother systeem om "de identiteit van media gebruikers te kunnen beheren over verschillende platformen" lijkt mij uit te gaan van de behoeften van de aanbieders van de content, die een middel zoeken om nieuwe inkomsten te genereren. Een dergelijke formulering vertrekt helemaal niet van de behoefte van de gebruikers, van de krantenlezers. Wat hebben krantenlezers bij te winnen bij zo'n systeem ?

Ik zit niet te wachten op een volgende big brother die in het oog houdt welke berichten ik op welke sites lees. Giganten zoals Google, Facebook, Twitter, en Linkedin weten al voldoende van mijn gedrag, een feit waar ik mij evenmin goed bij voel. Dit laat deze sites toe de adverteerders op hun platformen gerichte advertenties te laten verspreiden. Ik zie het al zo voor mij. Als ik voldoende artikels bekijk in de rubrieken "reizen" van de Belgische kranten zal ik ongetwijfeld een overdosis publiciteit over vakantiebestemmingen naar mij afgevuurd zien. Misschien gaan ze wel zo ver dat ze de bestemmingen nog zouden kunnen afleiden uit de artikels. Zou dit de meerwaarde zijn voor de krantenlezers, dat ze gepersonaliseerde aanbiedingen krijgen van publiciteit en eventueel andere artikels van het netwerk ?

Sommige krantensites hebben een schare trouwe lezers die in sterke mate participeren in de commentaren op de krantenartikels. Blijven die commentaren deel uitmaken van het gratis deel of worden ze ook achter de betaalmuur geplaatst ? Gaan al die trouwe reageerders overschakelen naar een betalend abonnement om hun dagelijkse portie vitriool te kunnen lozen ? Wat zou er bovendien gebeuren met de kijkcijfers van die commentaren ?

Krantensites en journalisten maken er de gewoonte van links naar artikels van "verse" nieuwsfeiten gretig via Twitter te verspreiden. Bij de journalisten van De Tijd leidt dit nu al tot de situatie waar je als je geen abonnement hebt, je deze artikels doorgaans niet kan lezen. De twittosfeer zal bijgevolg verstoken blijven van toegang tot de artikels die nu vaak het onderwerp zijn van Twitter-discussies. Misschien worden de discussies in de toekomst enkel maar gebaseerd op de titels, wat de discussies nog banaler zou kunnen maken.

Misschien is er wel een nieuwe toekomst weggelegd voor bloggers, die belangeloos hun schrijfsels aan het grote publiek aanbieden. Of zouden er ook al plannen zijn om toegang tot blogs achter een betaalmuur te steken ?

Ik lees nog af en toe een papieren krant. Ik vind dit leuk, want het lezen van een papieren krant geeft toch een ander gevoel en andere ervaring. Als de plannen van de Belgische uitgevers gerealiserd zouden worden, zou het wel eens kunnen dat ik van zodra hete Media ID project uitgerold wordt veel minder lang vertoef op de krantensites.

1 Bedenking(en) :
Anonymous Thomas had op 16 december, 2012 23:58, de volgende bedenking ...

"Ik lees nog af en toe een papieren krant. Ik vind dit leuk, want het lezen van een papieren krant geeft toch een ander gevoel en andere ervaring."

Akkoord!

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails