B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

15 januari 2014

Windows Phone 8

Voor mijn huidige smartphone (HTC Desire met Android) had ik ook een HTC, maar dan met Windows Mobile 5 (of was het 6). Windows Mobile was maar zeer crappy (als ik er nu op terugkijk). In die jaren deed Miel voor Microsoft allerlei pogingen naar bloggers om Windows Mobile te promoten. Dankzij Nokia (ondertussen ook van Microsoft) mag ik nu al een tijdje gebruik maken van een Lumia 1020, uitgerust met Windows Phone 8. Windows Phone 8 is een heel grote stap vooruit in vergelijking met de versie van Windows Mobile die ik indertijd kende.

Windows Phone 8 vertoont zeer grote gelijkenissen met Windows 8 die je op de huidige nieuwe PC's vindt. Eerlijk gezegd ben ik niet zo'n grote fan van de tiles, ik verkies nog de klassieke omgeving met bureaublad waar je eventueel zelf icoontjes kan plaatsen. Op PC kan je in de lijst van tiles horizontaal scrollen. Op de Lumia moet je vertikaal scrollen door de lijst van tiles. Android biedt de mogelijkheid apps te groeperen op tabbladen. Windows Phone 8 biedt een lange lijst van tiles, in de lijst kan je eventueel tiles die volgens jou samenhoren groeperen, maar ik heb geen equivalent van tabbladen ontdekt. Na eventjes zoeken vond ik de manier om tiles toe te voegen en de grootte ervan aan te passen. Van de gebruiksvriendelijkheid was ik niet onder de indruk. Ik ben het toevoegen van apps op de Android-tabs gewoon, de manier van werken van Windows Phone 8 is anders ...
Windows Phone 8 biedt ook een alfabetische lijst van apps. Alleen spijtig dat de lijst niet draait als je het toestel draait. De tiles draaien overigens ook niet mee.
Bovenaan de tiles kan je soms icoontjes opmerken. De betekenis van het batterij-icoontje is evident, de betekenis van de andere vond ik niet zo eenvoudig te raden. Bij Android kan je die lijn van status-icoontjes aanklikken en dan krijg je info over de icoontjes/boodschappen in de statuslijn. Bij Windows Phone 8 heeft het aanklikken van de statuslijn of de icoontjes geen enkel effect.
Ik heb een (gratis) Windows Phone app (Battery Tile) gevonden die info over de batterij geeft. Als mijn Android-toestel opgeladen is, verandert er een ledje van oranje (opladen) naar groen (opgeladen). De Lumia 1020 heeft niet zo'n ledje. De batterij-app geeft bij 100% opgeladen batterij nog steeds "device is charging" aan. De batterij van de Lumia 1020 moest ik om de één à twee dagen opladen. Het opladen verliep overigens vrij snel.
Een veel gehoorde opmerking over Windows Phone is het aanzienlijk minder grote aanbod apps. Dit kan ik enkel maar bevestigen. Om dit minder grote aanbod in perspectief te zetetn, moet ik toegeven dat ik de apps die ik vaak gebruik op mijn Android quasi altijd heb teruggevonden : Twitter, Facebook, Linkedin, Evernote (overigens mooie implementatie), Instagram, Yammer, Foursquare, ... Een officiële Pinterest-app vond ik niet terug - maar eigenlijk gebruik ik die app op mijn Android ook zo goed als nooit. Op Android heb je keuze uit meerdere browsers. Voor Windows Phone 8 vond ik geen Firefox of Chrome terug in de store. Er is een grapjas die een fake Chrome app gemaakt heeft. Er was blijkbaar een Firefox app, maar die is niet meer beschikbaar. Van Opera waren er blijkbaar wel enkele apps, maar op het eerste zicht geen officiële van Opera zelf (dus ook niet uitgeprobeerd).

Elke smartphone is uitgerust met meerdere sensoren. Op mijn Android heb ik de AndroSensor app geïnstalleerd, een leuke app die je een overzicht geeft van de sensoren van je toestel. Voor Windows Phone heb ik minder dergelijke apps gevonden. Ik heb Sensor Emitter geïnstalleerd, die toch wel minder sensoren aangeeft in vergelijking met mijn HTC. Zouden er effectief minder sensoren aan boord zijn?
Ik heb de indruk dat de Android apps die ik gebruik meestal reageren op het kantelen van het toestel. Bij een heleboel Windows Phone apps heb ik ervaren dat de apps geen rekening houden met de oriëntatie van het toestel. Bij de rekenmachine heb ik ontdekt dat de app wel degelijk rekening houdt met de oriëntatie van het toestel, gekanteld beschik je over meer mogelijkheden.

Meldingen van sociaalnetwerksites waarvoor je de apps geïnstalleerd hebt, worden gecentraliseerd in de "meldingen" app. Persoonlijk vind ik de notifications van Android overzichtelijker, vollediger en handiger. Ik heb immers de indruk dat in de "meldingen" app enkel berichten van Twitter en Facebook opgenomen worden (en dus niet van Foursquare, Yammer, Instagram, ...). Ik ben niet op zoek gegaan waarom berichten van die sites ontbreken, misschien moest ik wel ergens iets instellen.
Dat Windows Phone van Microsoft is, brengt met zich mee dat je ook Bing terugvindt als je op het zoekicoontje klikt. Persoonlijk ben ik geen fan van Bing, Google lijkt mij nog steeds de betere zoekmachine (op PC). Ik moet wel toegeven dat de afbeeldingen van Bing (op de Lumia) mooi zijn. De zoekresultaten van Bing heb ik niet nader bekeken.
De integratie van Windows Phone 8 in het Microsoft-universum is evident, bijvoorbeeld het automatisch doorsturen van foto's naar Skydrive (zie hiervoor deze blogpost). Je kan je storen aan die integratie of je kan er het beste van maken. Enerzijds vind ik het wel creepy dat Microsoft, Google, Facebook, ... een heel goed zicht hebben op mijn online activiteiten. Aan de andere kant kan je moeilijk anders. De vraag is dan welke speler het minst slecht is (wie misbruikt je gegevens het minst, wie ergert je het minst door al te geavanceerd gebruik te maken van je historiek, ...).

Windows Phone 8 is een heel grote stap voorwaarts vergeleken met Windows Mobile dat ik vroeger gebruikte. Vermits ik al verschillende jaren Android gewoon ben, moest ik natuurlijk mijn draai vinden met Windows Phone 8. Persoonlijk ben ik na de korte kennismaking met de Lumia 1020 nog steeds meer overtuigd van Android, maar Windows Phone 8 lijkt mij best bruikbaar. Je moet er wel mee rekening houden dat het aanbod van apps minder groot is. Bijvoorbeeld, slechts enkele Belgische banken hebben een eigen app voor Windows Phone, de andere houden het er op dat het marktaandeel van Windows Phone nog te klein is ... Tijdens het gebruik van de Lumia 1020 ben ik op geen enkele probleem gestoten, geen blue screen, geen onverwacht gedrag. Eén minpuntje was een geforceerde systeem update (maar dat merk ik spijtig genoeg af en toe ook op mijn PC).

Related Posts with Thumbnails