Social media analysis van de Vlaamse partijen
In het vorig bericht op dit blog kon u al kennis maken met Quicksprout, een tool dat je toelaat een gratis social media analysis van een website uit te voeren.
De websites van de zes belangrijkste politieke partijen zijn natuurlijk een dankbaar onderwerp. Ik heb de analyses uitgevoerd voor de websites van de zes grootste partijen : www.cdenv.be, www.groen.be, www.n-va.be, www.openvld.be, www.s-p-a.be en www.vlaamsbelang.org. Ik heb vervolgens de plaatjes uit de analyse naast elkaar gezet.
In het overzicht van de page shares per network blijkt dat de profielen van de zes website min of meer hetzelfde beeld geven. Veel shares op Facebook, minder op Twitter en bijna geen shares op Linkedin, Pinterest en Google+. De website van Groen is de enigste uitzondering, Quicksprout vond blijkbaar toch meer shares op Google+ dan op Facebook voor www.groen.be. [Door op het plaatje te klikken bekom je een grote versie van het overzicht.]
Het tweede plaatje geeft de zes plaatjes voor de total media shares summary. Tot mijn verbazing bekomt de website van het Vlaams Belang het grootste aantal shares, meer dan voor de N-VA (die toch veel actiever is op social media). OpenVLD komt helemaal achteraan.
Ik heb de cijfertjes samengenomen in een nieuw overzicht, waar de partijen makkelijker kunnen vergeleken worden.
In het laatste overzicht kan je het aantal shares zien per kanaal. Facebook heeft blijkbaar het hoogste aantal shares. Op Twitter zijn voornamelijk shares voor N-VA en voor sp.a. Op Linkedin zijn er quasi uitsluitend shares voor N-VA. Uit vorige analyses bleek ook al dat N-VA de grootste toename van followers van de Linkedin company page telde, dus het hogere aantal shares is geen verrassing. Op Pinterest zijn er 2 shares gevonden. Op Google+ bekomt Groen duidelijk het grootste aantal shares, gevolgd door N-VA.
Misschien kan u Quicksprout ook eens proberen voor je eigen website of blog of die van je werkgever of opdrachtgever. Veel succes ermee!
Heeft u ook een bedenking ?
<< Home