B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

20 november 2014

1 miljoen Twittergebruikers in België

Twitter slaagt er in met de aankondiging van de opening het kantoor te Brussel in de pers te komen. In het artikel op tijd.be is de titel Twitter opent kantoor in Brussel. In het artikel is sprake van "een bereik van 1 miljoen maandelijks actieve gebruikers in België". Dit cijfer circuleerde al een tijdje informeel (op Twitter dus ...). Ik krijg regelmatig de vraag, gisteren ook nog, of dit getal kan kloppen.

Intuïtief lijkt mij dit een zeer hoog cijfer. Op een bevolking van 11 miljoen Belgen lijkt 1 miljoen actieve Twitter gebruikers zeer hoog. Dit zou inhouden dat 1 Belg op 11 maandelijks actief zou zijn. In mijn omgeving (zowel familie, vrienden als collega's) zie ik geen dergelijk aandeel van actieve Twitter gebruikers.

Een mogelijke verklaring is dat in het aantal actieve Twitter gebruikers ook de bedrijfsaccounts meegeteld worden. Bij mijn werkgever hebben we verschillende Twitter accounts aangemaakt waarvan we enkele zeer actief gebruiken. Als het er op aankomt alle Belgische Twitter accounts te tellen, dan zijn er een heleboel die ooit aangemaakt zijn maar niet of amper gebruikt worden. Bij mijn werkgever hebben wij toen het bedrijf nog een andere naam had een heleboel Twitter accounts aangemaakt, die om begrijpelijke redenen nooit meer zullen gebruikt worden. En zo zullen er ongetwijfeld nog een heleboel zijn.

Sommige sociaalnetwerksites bieden op een of andere manier publieke info over het aantal gebruikers aan. Dit is de basis voor het maandelijks overzicht dat op dit blog gepubliceerd wordt, de Belgian Social Media Monitor. Tot nu is het nog steeds giswerk naar officiële cijfers over Twitter in België. Het gerucht van de 1 miljoen gebruikers kan bijgevolg nergens geverifieerd worden.

Indien Twitter ook in België wenst door te breken in de markt van advertenties, bestaat de kans dat er toch op een of andere manier verifieerbare cijfers ter beschikking komen. In de tussentijd blijft het ongeverifieerde informatie. Dat 1 Belg op 11 elk maand actief is op Twitter lijkt mij veel te optimisch.

Als u mij nog niet volgt op Twitter, kan u dit steeds doen op @bvlg.

1 Bedenking(en) :
Anonymous Herman dailybits had op 20 november, 2014 13:20, de volgende bedenking ...

Even geteld voor mezelf:

1 actieve twitter account
1 geclaimed account van mijn voornaamachternaam zonder enige actie
4 semi-actieve accounts van online projectjes van me, waarop ifttt soms content dumpt

Dus ik tel voor 6 accounts. Op deze manier gaan we er inderdaad misschien komen. Maar natuurlijk kan je je afvragen wat de relevantie van dergelijke useraantallen zijn. ;-)

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails