Bedrijfsreputatie
Akkanto heeft voor de vijfde keer de rangschikking bekend gemaakt van de Belgische bedrijven met de beste reputatie.
De rangschikking wordt dit jaar aangevoerd door de Tiense Suikerraffinaderij, die iets beter scoort dan Colruyt, het bedrijf dat de voorbije jaren de rangschikking aanvoerde. Voor het bepalen van de bedrijfsreputatie wordt gebruik gemaakt van de Reptrack methodologie. Hoe deze methodologie juist in elkaar zit, wordt niet in het persbericht vermeld. Geïnteresseerden kunnen op de site van het Reputation Institute info over de methodologie bekomen.
In het persbericht staan 35 Belgische bedrijven vermeld, aangevoerd door de Tiense Suikerraffinaderij en helemaal onderaan staat de NMBS. De lijst wordt eerder onaantrekkelijk getoond in het persbericht. Ik heb een poging gedaan om de gegevens wat visueler voor te stellen.
De 35 bedrijven zijn zeer verscheiden. Ze zijn actief in verschillende sectoren. Gelukkig zijn er enkele sectoren met meerdere bedrijven. Er zijn bijvoorbeeld 4 verschillende supermarktketens opgenomen. Opmerkelijk is dat de scores voor drie van de vier supermarktketens gedaald zijn van 2014 naar 2015, zelfs voor Colruyt. Enkel Makro wist de score (in beperkte mate) te verbeteren. De gemiddelde score op de grafiek heeft betrekking op alle onderzochte bedrijven.
Het beeld bij de brouwerijen toont één status quo (Palm Breweries), één stijger (AbInbev) en twee dalers.
Bij de financiële instellingen zijn er vier stijgers en maar één daler (ING). De financiële instellingen gaan hiermee tegen de algemene trend in, want het gemiddelde daalt met -0,4 en de stijgingen bij de Belgische banken zijn 2,1, 3 en 3,1.
De Belgische telecom-bedrijven opgenomen in de studie tonen drie dalers en maar één stijger (Base Company). De recent aangekondigde overname van Base door Telenet zal nog geen rol spelen in deze reputatiescores, want waarom zou Base dan lichtjes stijgen en Telenet sterk dalen?
Ik heb de vier groepen van bedrijven aangeduid op de volledige rangschikking. De groep van supermarkten lijkt het best te scoren, op de voet gevolgd door de groep van de brouwerijen. Drie van de vijf financiële instellingen doen het beter dan de telecom-bedrijven.
Het feit dat de Belgen de reputatie van hun supermarkt en hun brouwer hoger inschatten dan die van hun financiële instelling of telecom-leverancier lijkt mij toch een interessante conclusie.
Heeft u ook een bedenking ?
<< Home