B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

09 januari 2006

Linkedin

LinkedInLinkedin is uitgegroeid tot een gouden gids voor CV's. Je kan - tot nu toe nog steeds - gratis je gegevens registreren, zoals je huidige werkomgeving, je vorige werkomgevingen, je opleiding, je interesses, de verenigingen waarvan je lid bent, ... Het leuke aan Linkedin is dat je relaties kan leggen naar andere personen die ook op het platform aanwezig zijn. Deze personen kunnen vervolgens ook aanbevelingen toevoegen aan je profiel, wat je profiel interessanter zou moeten maken.

Vervolgens kan je binnen Linkedin de profielen van de andere personen zien die tot je netwerk behoren. Linkedin definieert je netwerk als personen die je binnen 3 stappen kan bereiken. Je eigen connecties zijn de eerste stap, de connecties van je connecties zijn de tweede stap, de connecties van je connecties van de je connecties zijn uiteindelijk de derde stap.

Ondertussen hebben zo'n 4,4 miljoen personen op Linkedin hun gegevens ingebracht, wat het tot een goudmijn maakt voor recruiters. Het aantal Belgen met een profiel op Linkedin bedraagt vermoedelijk enkele tienduizenden.

Linkedin voorziet de mogelijkheid om personen die je kent uit te nodigen om zich ook te registeren, of om personen die reeds geregistreerd zijn te overtuigen een extra connectie aan te gaan. Hiervoor stelt Linkedin enkele standaard invitations ter beschikking.

De e-mail adressen bij mijn werkgever zijn vrij eenvoudig van vorm (voornaam.familienaam@werkgever.be). Als gevolg hiervan krijg ik af en toe invitations van personen die ik meestal helemaal niet ken - maar die wel opgemerkt hebben dat ik een profiel heb op Linkedin. Dergelijke invitations gaan bij mij rechtstreeks de prullenbak in, u bent dus gewaarschuwd ...

Enkele voorbeelden van dergelijke standaard inviations die ik reeds mocht ontvangen.

I found you while I was searching my network at LinkedIn. Let's connect directly, so we can help each other with referrals. If we connect, both of our networks will grow. To add me as your connection, just follow the link below.

Of

I noticed that you are also using LinkedIn. I'd be happy to recommend you to the people I know. If you feel the same, please accept my invitation to connect networks. I'll only pass requests on to you from people I trust, and I hope you'll do the same for me.

Of

XXXX is getting in touch with friends and close colleagues from XXXX, and would like to connect with you.

If you know XXXX and accept this invitation, you’ll be able to build your network of people you know and trust, you’ll get XXXX's up-to-date email and professional information, and you’ll be able to stay in touch in the future.

Daarstraks ontving ik nog een invitation die een combinatie was van een standaard inviation met beste wensen (in onze drie landstalen - de afzender wou blijkbaar op zeker spelen).

Een collectie van grappige alternative invitations kan je hier terugvinden. Wie heeft er overigens reeds een invitation ontvangen van zijn of haar moeder ?

Technorati tags :

6 Bedenking(en) :
Anonymous Anoniem had op 10 januari, 2006 01:47, de volgende bedenking ...

LinkedIn stelt zelf automatisch voor om uitnodigingen te sturen naar collega's en ex-collega's,via de functie "colleages on LinkedIn". Die functie werkt niet op basis van het emailadres, maar op basis van de naam van het bedrijf.

Jouw collega's hebben dus weinig moeite moeten doen om een uitnodiging naar jou te sturen, ze hebben alleen op een "yes"-knopje moeten klikken.

 
Blogger Bruno Peeters had op 10 januari, 2006 12:56, de volgende bedenking ...

Bedankt voor je aanvulling.

Het ontvangen van invitations van (ex-) collega's vind ik op zichzelf nog het minst storende. Indien het echter personen zijn die je van haar nog pluim kent lijkt het mij wel ongepast. Ik zou immers zelf personen die ik helemaal niet ken nooit zelf een invitation sturen.

 
Blogger yab had op 11 januari, 2006 14:38, de volgende bedenking ...

Ik stuur ook alleen maar uitnodigingen naar mensen die ik persoonlijk ken. Anders ontaardt heel het gedoe al snel in een populariteitswedstrijd: zien wie het meeste vriendjes heeft.

 
Blogger Bruno Peeters had op 11 januari, 2006 20:13, de volgende bedenking ...

Ik kon de laatste dagen toch de neiging niet onderdrukken om het aantal connecties wat te verhogen. Ik heb nog wat bekenden ontdekt die ook een profiel hadden. Dit maakt tot nu toe reeds 9 extra connecties. Wie weet komen er nog wat bij ...

 
Anonymous Anoniem had op 12 september, 2006 19:21, de volgende bedenking ...

'Netwerken' is what this is all about.
Een nieuwe trend in het zakendoen.

Aanvaard invitations, ze lijken misschien nutteloos, maar het doet niemand kwaad dat je die connectie hebt.
Wie weet komen ze ooit van pas.

Enkele interessante links:
http://linkedin.pbwiki.com/
http://www.dallasblue.com/

Greetz

 
Anonymous Anoniem had op 04 maart, 2007 14:41, de volgende bedenking ...

Hallo BVLG,

Ik wil toch iets toevoegen aan je relaas. Wat heeft het voor zin om connecties te leggen op LinkedIn met mensen die je in het dagelijks leven toch al kent? De kracht van netwerken als LinkedIn is juist dat je relaties legt met mensen die je anders niet had leren kennen. Ik neem juist wel uitnodigen van anderen aan en stuur ook regelmatig uitnodigingen naar anderen. Wel ben ik met je eens dat het niet meer als fatsoenlijk is om aan te geven wat je intenties zijn. Ook het maken van een persoonlijke mail toont van respect.

Groeten,

Gerard
(gerardsieben@gmail.com)
http://www.linkedin.com/in/gerardsieben

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails