B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

06 maart 2014

Linkedin Products & Services

Personen die een company page op Linkedin beheren kunnen daar gratis producten en diensten opnemen. Linkedin maakt daar zelf ook gebruik van. Op die pagina biedt Linkedin info aan over 8 producten & services. Linkedin-gebruikers kunnen producten & services aanbevelen, door middel van een "recommendation". De Linkedin products & services hebben al 2.684 dergelijke recommendations ontvangen. Eigenlijk is dit zeer weinig. De Linkedin company page telt meer dan 700.000 followers en het Linkedin-platform telt meer dan 277 miljoen gebruikers.
 In een recent artikel op Marketingfacts over de ervaringen van ABN Amro op Linkedin komen de products & services ook ter sprake.
Via het inrichten van de products en services hoopten zij op een viraal effect. Dit viel in de praktijk nogal tegen. Voortschrijdend inzicht heeft geleerd dat deze aanpak niet voldoende is. Het aantal recommendations op de products & services valt tegen.
Zojuist had ABN AMRO op Linkedin al 24 producten & services aangemaakt, die in het totaal 311 recommendations hadden weten te bekomen. Op meer dan 100.000 followers is dit inderdaad weinig.
Zelf beheer ik mee de company page van mijn werkgever (Belfius). Uit eigen ervaring kan ik de evaluatie van ABN Amro enkel maar bevestigen. Een viraal effect met producten & services op Linkedin hebben wij bij Belfius ook nog niet mogen ervaren.

Bij enkele Belgische telefonie-aanbieders hebben de producten & services evenmin veel effect bekomen.

Telenet : 7 producten & services, 18 recommendations
Belgacom : 4 producten & services, 2 recommendations
Mobile Vikings : 3 producten & services, 4 recommendations
Mobistar : 0 producten & services, 0 recommendations

Een case die je de laatste tijd al enkele keren op events in België kon voorgesteld zien, is de wijze waarop Audi Belgium gebruik maakt van Linkedin (zie bijvoorbeeld deze preentatie). Audi Belgium heeft voor elke wagen een product op Linkedin aangemaakt (dit is het overzicht). Audi Belgium mikt met de aanwezigheid op Linkedin op business car drivers en op fleet owners, een publiek dat je inderdaad op Linkedin zou verwachten. Op dit ogenblik staan er al 12 wagens in de Linkedin-vitrine, die al 165 recommendations verzameld hebben. Als dit vergelijkt met ABN Amro dan is Audi Belgium er al in geslaagd al de helft van het aantal recommendations van ABN Amro te bekomen met "maar" 2.377 followers van de company page. Er moet wel bijverteld worden dat Audi Belgium gebruik gemaakt heeft van advertenties om de aandacht van specifieke Linkedin-gebruikers te vestigen op hun company page en de producten.
Linkedin maakt het personen die een company page beheren ook niet eenvoudig om producten & services te beheren. De manier waarop je producten & services kan beheren is zeker voor verbetering vatbaar.
  • Je kan de volgorde van de producten & services niet aanpassen. Ze komen in chronologische volgorde van aanmaken.
  • Je kan geen producten & services in draft aanmaken, alles staat onmiddellijk online. Als je een campagne lanceert moet je op het ogenblik dat de campagne effectief gelanceerd wordt op datzelfde ogenblik de info in Linkedin aanmaken, je kan geen info plannen.
  • Je kan geen producten & services archiveren. Indien een product of dienst niet meer actueel is, moet je die schrappen waardoor de recommendations verloren gaan. Indien je bijvoorbeeld een vakantie-gerelateerd product aanbiedt, moet je de info bij elke vakantie opnieuw aanmaken.Je moet dan hopen dat de recommendations opnieuw komen ...
Je kan de medewerkers van je eigen bedrijf niet vragen een recommendation te doen van de producten & services van je bedrijf, zelfs als ze het product of service zelf gebruiken. Enkel "buitenstaanders" kunnen een product of services aanbevelen. Je kan als persoon die verbonden is aan een company page (als werknemer) wel aan andere Linkedin-gebruikers vragen een recommendation voor een product of service aan te maken. Individuele medewerkers kunnen dit aan hun contacten vragen.

De producten & services tab van de company pages heeft tot nu toe bij een heleboel bedrijven nog niet de beloftes ingelost. Status updates van de company page hebben veel meer effect (wat  door ABN Amro bevestigd wordt in het Marketingfacts artikel). Het is maar af te wachten of Linkedin binnenkort ook zal stoppen met de producten & services tab, wat ze bijvoorbeeld eerder al gedaan hebben bij de events-module, het questions & answers verhaal of de individuele status updates die niet meer op de individuele profielen getoond worden. In het beste geval komt er nog een update van de producten & services mogelijkheden.

Bij Linkedin weet je nooit, we zullen moeten afwachten welke plannen ze bij Linkedin nog hebben met de producten & services tab ...

2 Bedenking(en) :
Anonymous Herman Dailybits had op 06 maart, 2014 14:53, de volgende bedenking ...

Nog een leuke van Linkedin is het logo van je product/services, dat maximaal 100*80 pixels groot mag zijn.

Postzegel-formaat!

 
Anonymous Anoniem had op 10 maart, 2014 09:19, de volgende bedenking ...

Check eens de Linkedin page van Vlerick, er werd daar enorm veel effort gedaan om alle opleidingen toe te voegen en na elke opleiding worden er recommendations gevraagd aan de deelnemers. Werkt echt goed voor hen.
Ilse Himschoot

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails