B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

15 mei 2006

Intimiteit en respect

Een aantal bloggers gaan ver tot zeer ver in het vrijgeven van informatie die tot de intieme sfeer behoort. Enkele voorbeelden : herstel na een zeer zwaar ongeval, leven met kanker, geboorte van een kind, echtscheidingsperikelen, en stoppen met roken.

Het (regelmatig) publiceren van dergelijke berichten zorgt er voor dat er een band ontstaat tussen de blogger en de lezers, wat kan afgeleid worden aan het aantal en de aard van de reacties op de berichten. De personen die reageren hebben meestal ook een eigen blog. Dit leidt er toe dat bloggers de blogs gaan opvolgen van de personen die regelmatig reageren op hun blog, waardoor er een community van bloggers ontstaat.

Voor weblogs waarin eerder technische onderwerpen aan bod komen (ICT, marketing, juridische aspecten, ...) is het bekomen van een dergelijke intieme sfeer veel moeilijker en soms zelfs onmogelijk. Hier speelt weer een ander fenomeen. Het is aan de blogger om respect te verdienen van de lezers, door te tonen dat hij (of zij) expert is op het domein, dat hij snel op de hoogte is van nieuwtjes, dat hij interessante informatie heeft kunnen opsporen, ...

Voor opinie-blogs is er een combinatie van beide fenomenen. Enerzijds moet de blogger zijn opinie vrijgeven, anderzijds kan de blogger zich ook positioneren als expert om zo respect te verdienen bij de lezers. Meestal lokken opinie-blogs een trouw publiek van gelijkgestemde zielen aan, met talrijke reacties op de gepubliceerde berichten.

Voor corporate weblogs wordt het natuurlijk moeilijk een intieme sfeer te scheppen tussen de auteur(s) en de lezers. Intimiteit is zo wie zo iets wat binnen een professionele context maximaal vermeden wordt, het ligt niet in onze cultuur om zeer intiem met collega's om te gaan. Het bekomen van respect via een corporate blog is ook niet evident. Kan een bedrijf zich opwerpen als (enige) autoriteit in een bepaald domein, waarbij ook informatie over concurrenten zou moeten gepubliceerd worden ? Corporate blogs moeten bijgevolg op zoek gaan naar andere waarden. De vraag is dan natuurlijk welke waarden.

PS. Shock-blogs (bijvoorbeeld zattevrienden, volkomenkut of geenstijl) geven overigens een heel andere invulling aan de waarden initimiteit en respect ...

Technorati : -

5 Bedenking(en) :
Anonymous Anoniem had op 15 mei, 2006 23:33, de volgende bedenking ...

En fotoblogs? ;-)

 
Anonymous Anoniem had op 15 mei, 2006 23:45, de volgende bedenking ...

"Intimiteit is zo iets wat binnen een professionele context maximaal vermeden wordt"

Een vette uitzondering: http://spaces.msn.com/segersbruno/ (Bruno Segers, CEO Microsoft België).

 
Blogger Bruno Peeters had op 16 mei, 2006 00:33, de volgende bedenking ...

@herman (wereldkeuken)

wat denk je er zelf van ?

 
Blogger Bruno Peeters had op 16 mei, 2006 00:50, de volgende bedenking ...

@smetty

Is een blog waar reacties niet mogelijk zijn, wel een echte blog (volgens jouw definitie ...) ?

 
Anonymous Anoniem had op 17 mei, 2006 00:09, de volgende bedenking ...

@bvlg

Ik lees alleen blogs in een bloglezer. Het was me niet eens opgevallen dat de comments bij Bruno Segers afstonden.

Is het een blog? Ja, want msn spaces is blogsoftware waarvan Bruno de comments afgezet heeft. Dat is an sich wel jammer omdat het daardoor een conversatie in 1 richting wordt.

Mocht hij geen blogsoftware gebruiken en er geen comments mogelijk zijn, dan zou het al moeilijker zijn om het een blog te benoemen. Maar het is toch niet omdat je de comments afzet, dat het geen blog meer is. Niet?

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails