B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

02 mei 2007

Porsche

Vanmorgen op de E40 kon ik een typisch voorbeeld van macho-gedrag van een Porsche bestuurder van dichtbij observeren.

Op de oprit Bertem van de E40 richting Brussel reed er een grijze Porsche achter mij. De mannelijke bestuurder van de Porsche was zo ongeduldig om in te voegen dat hij het nodig vond mij via de pechstrook op de oprit voorbij te steken. Waar ik verkoos in de rechterrijstrook te blijven, stootte hij quasi onmiddellijk door naar de uiterste linkse rijstrook (de E40 telt hier vier rijstroken), deze Porsche rijder hield blijkbaar niet van de rechterrijstroken. Zoals tijdens de ochtendlijke verkeersdrukte richting Brussel meestal het geval is, verliep het verkeer vlak na de oprit op de rechterrijstroken iets vlotter dan op de linkerrijstroken, wat maakte dat ik de Porsche op de uiterst linkse rijstrook achter mij liet. Ter hoogte van de parking te Everberg maakte ik een zij-uitstapje naar de linker gelegen rijstroken omdat het verkeer daar iets vlotter ging dan aan de rechterkant. De Porsche - nog steeds in de uiterst linkse rijstrook - reed mij voorbij, hij had zijn achterstand ondertussen goedgemaakt. Na de parking te Everberg zette ik mij weer in de meest rechtse rijstrook, de Porsche-bestuurder verkoos nog steeds uiterst links aan te houden. Het verwachtte verkeerspatroon deed zich vandaag weer voor, gedurende verschillende minuten kon ik op mijn rijstrook verder rijden, waar de drie andere rijstroken stilstonden. Ter hoogte van de brug te Sterrebeek verkoos ik uiteindelijk de linker rijstroken op te zoeken. Ter hoogte van de verkeerswisselaar te Sint Stevens Woluwe enkele kilometers verder moet ik immers richting Brussel centrum, waarvoor je je dient te verplaatsen naar de twee meest linkse rijstroken. De Porsche heb ik niet meer opgemerkt.

Regelmatige E40-pendelaars die een beetje uitkijken beginnen na een tijdje patronen te herkennen. Je domweg en met veel wringwerk in de linkerrijstrook zetten is meestal geen goede keuze. Ik betwijfel of de Porsche bestuurder van vanmorgen zich hiervan bewust was.

Technorati : -

3 Bedenking(en) :
Anonymous Anoniem had op 02 mei, 2007 21:13, de volgende bedenking ...

Met een Porsche op eender welke rijstrook behalve de linkse rijden is blijkbaar not done. (Dat heb je wel vaker met Duits-achtige wagens; niet altijd, maar wel vaak.)

 
Anonymous Anoniem had op 02 mei, 2007 21:24, de volgende bedenking ...

Mischien zijn GPS? :-D Zelf al meermaals meegemaakt dat mij GPS zegt linkshouden en vlak daarna rechts. Bijvoorbeeld op het einde van de E40, vlak voor je Brussel inrijdt (splitsing naar Meyser, centrum, ...) zegt mijn gps dat je links moet houden maar 100m verder moet je toch weer naar rechts. Welja ik snap het daar helemaal niet. Ik *vermoed* dat je gewoon rechtdoor kan rijden en dat je er dan ook wel komt?

 
Anonymous Anoniem had op 03 mei, 2007 07:06, de volgende bedenking ...

Ik passeer er wanneer er nog geen echte filevorming is en blijf (meestal) links rijden (niet plakken). Ik kan me voorstellen dat het wat later wel aangeraden is om rechts te blijven rijden. Net zoals 's avonds richting Leuven. Niet te geloven hoeveel mensen van de ring komen en zich onmiddellijk links proberen te plaatsen terwijl ik op mijn gemak een plaatsje zoek aan de rechterkant. Daar is het rustiger en vaak zelfs sneller.

@Herman: je kan links houden, in het midden rijden of rechts. Je kan wat later nog steeds van richting veranderen. Ik raad het niet aan, maar dan weet je tenminste dat er nog altijd een eenvoudige weg "terug" is.

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails