B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

02 juli 2007

Vakantieplannen

Verschillende jaren terug heb ik bij een vakantiereis uit een brochure ervaren dat de omschrijving van het hotel in de brochure om het zacht uit te drukken aan de optimische kant was. Een zaak heb ik er niet van gemaakt en de geschillencommissie reizen bestond toen nog niet. Sindsdien ben ik wel op mijn hoede bij het reserveren van een vakantie uit een brochure.

Het verbaast mij nog steeds dat een heleboel mensen hun soms zeer dure reis boeken louter en alleen op basis van de informatie over het hotel uit de vakantiebrochure. De informatie over het hotel is daarbij steeds aan de summiere kant en vermoedelijk eerder aan de optimische kant. De foto's zijn wel correct, maar meestal zo getrokken dat het hotel er zo goed mogelijk voorkomt. De drukke baan voor het hotel, die lelijke kranen op de achtergrond, de overige hotels vlakbij, ... worden daarbij deskundig buiten beeld gehouden.

Gelukkig kan iemand die zijn vakantie wenst te plannen dankzij de "user generated content" die het internet tegenwoordig overspoelt op een heleboel bijkomende informatiebronnen beroep doen. Hopelijk bekomt hij dan een beter idee over de locatie waar hij naar toe wenst te gaan.

Het aanbod van mogelijkheden is zeer uitgebreid.

Google
Je kan steeds proberen informatie over je hotel op te zoeken via Google. Het grootste probleem is dat hotels die in de vakantiebrochures opgenomen zijn zeer vaak eveneens via allerlei hotelboekingssites aangeboden worden. Informatie over hotels is op deze hotelboekingssites in nog beperktere mate beschikbaar. Hotels uit vakantiebrochures hebben dikwijls ook geen eigen site - ze doen immers beroep op touroperators om hun kamers vol te krijgen. De eigen site van het hotel - vooropgesteld dat je er in slaagt deze te vinden - is meestal een goede bron van informatie, vaak met veel prentjes. Indien je de site van het hotel niet vindt kan je proberen te gokken naar de URL. Succes is hierbij niet altijd gegarandeerd. Kleinere hotels die niet in de brochures opgenomen zijn hebben over het algemeen wel een eigen site die doorgaans vrij snel terug te vinden is.

Besprekingen van andere reizigers
Er zijn een aantal sites waar je besprekingen van andere reizigers kan nalezen. Op Tripadvisor kan je bijvoorbeeld reviews (in het Engels) terugvinden. De navigatie op de site vind ik echter zeer verwarrend. De site moet natuurlijk ook geld verdienen, door bezoekers aan te sporen via hen te boeken, wat af en toe op een storende manier gebeurt.

Gelukkig zijn er ook Nederlandstalige initiatieven zoals vakantiereiswijzer.nl en zoover.nl. Op beide sites kan je besprekingen in het Nederlands terugvinden. Bizar is dat ik een aantal besprekingen van vakantiereiswijzer.nl ook terugvond op zoover.nl. Het nadeel van dergelijke besprekingen is dat je niet altijd zeker bent van de kwaliteit van de besprekingen. Was de persoon zo pissed off dat alles slecht was, hecht de auteur van de bespreking hetzelfde belang als jezelf aan een aantal aspecten, is de bespreking niet afkomstig van de hoteluitbater zelf of een medestaander, ... ? Indien meerdere personen klagen over het te kleine en veel te drukke zwembad, dan kan je er wel van uit gaan dat dit inderdaad zo is. De besproken vakantiegelegenheden op beide sites betreffen niet enkel hotels maar ook campings. Het zijn niet voor niets sites uit Nederland.

Forums
Een andere informatiebron waar je ook besprekingen van vakantiebestemmingen en soms ook hotels kan vinden zijn forums die aan een specifieke streek gewijd zijn. Je moet wel een vakantiestreek uitkiezen waarvoor er een dergelijk forum bestaat. Indien je naar de Alpen trekt kan ik je zeker het Alpenfreaks forum aanbevelen. Het voordeel van een dergelijke site is dat de besprekingen veel minder anoniem zijn. Personen die informatie verstrekken behoren tot de forum-community en zullen er bijgevolg alle belang bij hebben zo objectief mogelijk informatie te plaatsen. Foutjes in de informatie worden overigens vrij snel becommentarieerd en gecorrigeerd door overige forumleden.

Blogosfeer
Je kan ook steeds een proberen na te gaan of er over je bestemming reeds iets verschenen is in de blogosfeer, bijvoorbeeld via Google Blogsearch, Technorati, of wie weet zelfs via de Belgische Blogoloog.

Prentjes
Als je een vakantietrip plant, is het altijd leuk vooraf eens te kunnen kijken hoe het daar uitziet. Via Google Image Search kan je nagaan of er van je hotel prentjes te vinden zijn. Probleem is dat de prentjes van de hotelboekingssites vaak vooraan verschijnen. Microsoft Live Search heeft naar mijn aanvoelen minder last van dergelijke prentjes. Bij Flickr zal je dergelijke prentjes helemaal niet terugvinden. Als je geluk hebt is er iemand die van je hotel of je vakantielocatie foto's heeft opgeladen, die hopelijk voorzien zijn van de juiste tags en omschrijving zodat je ze kan terugvinden.

Luchtbeelden
Een laatste hulpmiddel dat ik onlangs zelf toegepast heb bij het maken van de finale keuze tussen een aantal hotels is het gebruik maken van prentjes uit de lucht. Google Maps biedt bijvoorbeeld dergelijke beelden aan. Indien je geluk hebt zijn er van je vakantiebestemming beelden van voldoende resolutie beschikbaar. Sinds kort biedt Microsoft Virtual Earth beelden aan die vanuit een hoek van 45° genomen zijn en bovendien uit meerdere richtingen. Hiermee kan je beter een beeld vormen van de locatie waar je hotel zich bevindt. Een probleempje hierbij is dat voor hotels uit vakantiebrochures het adres meestal niet in de brochures staat. Je moet bijgevolg eerst op zoek gaan naar het adres, bijvoorbeeld via een "gewone" zoekmachine. Luchtbeelden laten je onder mee toe na te gaan waar het hotel juist ligt. Moet je nog een drukke weg oversteken vooraleer je aan het strand bent ? Grenst de tuin van het hotel aan een snelweg ? Is er een tuin waar kinderen eventueel kunnen spelen ?


Ken jij nog andere manieren weet om vooraf een beeld te vormen van je vakantiebestemming, dan mag je mij dit steeds laten weten. Bijvoorbeeld door hieronder jouw bedenkingen toe te voegen.

2 Bedenking(en) :
Anonymous Anoniem had op 03 juli, 2007 01:29, de volgende bedenking ...

"Indien meerdere personen klagen over het te kleine en veel te drukke zwembad" en er dan een pipo bijzet: "we hadden alle plaats van de wereld, mega zwembad.."
Die informatie op die fora is in mijn ogen niets waard. Je moet idd. héél erg tussen de lijntjes lezen. Al even erg als de filmreviews op IMDB.

 
Anonymous Anoniem had op 03 juli, 2007 13:45, de volgende bedenking ...

Hmmm, interessant. Zeker eens proberen bij onze vakantieplannen voor september...

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails