B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

22 juli 2007

Welcome to Belgium

Je hebt honderden kilometers gereden op de Franse snelwegen. Je komt aan de Belgisch-Franse grens op de E19. Je stopt vlak na de grens voor een sanitaire stop. In je haast let je niet op de drie vlaggen die er maar povertjes uitzien - en dit bovendien op de Belgische nationale feestdag. Je stapt het gebouwtje binnen. Je merkt dat de weg naar de toiletten versperd wordt door een tafel met een mandje. Dit mandje wordt bewaakt door een oudere dame die je er attent op maakt dat je 30 eurocent moet neertellen voor het gebruik van de sanitaire faciliteiten. Je verbaast je er over dat je nergens op de Franse snelwegen moest betalen voor gebruik van de toiletten. In de toiletten verbaas je je er over dat deze er maar povertjes uitzien en dat de houder voor de rol papier om je handen af te drogen leeg is. Je vraagt je af waarvoor je financiële bijdrage dan wel moet dienen ...

Welcome to Belgium. Bienvenue en Wallonie.

6 Bedenking(en) :
Anonymous Anoniem had op 23 juli, 2007 00:55, de volgende bedenking ...

In Vlaanderen zou je dat niet hebben. ;-)

(Zo'n flauwe post zeg, vuile twaletten vind ik overal.)

 
Anonymous Anoniem had op 23 juli, 2007 03:31, de volgende bedenking ...

Ik betaal 'madame pipi' (sorry, toiletjuffrouw in goed Nederlands) pas nà gebruik van de toiletten. En als er ook maar iets niet in orde is met die toiletten, inzake reinheid of beschikbaarheid van water, zeep en droogfaciliteiten, betaal ik niet, maar vertel ik wat er fout is en aanvaard ik desgevallend de excuses.

In Frankrijk moet je inderdaad niet betalen voor de toiletten langs de autowegen, die dienstverlening is inbegrepen in de autowegentol ;-)

 
Blogger Muggenbeet had op 23 juli, 2007 09:14, de volgende bedenking ...

ik heb het er ook principieel moeilijk mee om te betalen voor een sanitaire stop. We zouden gewoon massaal tegen de voordeur moeten plassen als statement.

 
Anonymous Anoniem had op 23 juli, 2007 16:29, de volgende bedenking ...

Zo negatief over Wallonië man... Persies of ge moet in Vlaanderen niet betalen voor toiletten die ook niet proper zijn...

 
Blogger Bruno Peeters had op 24 juli, 2007 21:47, de volgende bedenking ...

Met het bericht wou ik het contrast tussen Frankrijk en België benadrukken. Ik vermoed dat de situatie langs de Vlaamse autowegen niet grondig zal verschillen van wat ik op de E19 zag.

Het voorzien van toiletten heeft zijn kostprijs. Het is niet onlogisch dat op een of andere manier dit doorgerekend wordt aan de gebruikers. Ofwel onrechtstreeks (via de tarieven van drank, eten of andere producten) ofwel rechtstreeks (wat in Belgie meestal het geval is).

By the way, de toiletten die ik in Frankrijk tijdens mijn vakantie meegemaakt heb waren dikwijls allesbehalve : Frans toilet ipv wat wij hier gewoon zijn, vaak geen WC-bril, soms geen toiletpapier, ...

 
Blogger Daniel Struyf had op 03 augustus, 2007 11:22, de volgende bedenking ...

Elke keer als ik vanuit het buitenland dit artifiële landje binnenrijd, krijg ik een cultuurschok van jewelste.
Maar het moet gezegd: toiletten op de Franse autowegen zijn niet om over naar huis te schrijven. Als ik één goeie raad mag geven: neem altijd een paar rollen wc-papier van thuis mee, zeker als er kinderen aan boord zijn.

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails